22 januar 2015

Et Vink til Boghandlerne

Det er ikke usædvanligt, at når man køber en indbunden bog hos en boghandler og gennemblader den, opdager man sommetider at den er defekt, sommetider at den er urigtig indbunden. Det forstår sig, at boghandlerne kunne ombytte et sådant eksemplar mod et der er rigtigt. Men når nu en sådan bog sendes uden at blive gennembladet (og hvor ofte sker dette ikke), så er sagen for vedkommende ejere på et fjerntliggende sted mere end ubehagelig. Den er i sine følger et bedrageri.

Var det ikke en rimelig pligt at alle boghandlere der sælger indbundne nye bøger, inden de udleveres at forvisse sig om, at de ikke er defekte eller urigtig indbundne. Og fortjente ikke de bogbindere som flere gange således udfører deres arbejde, at deres navne bliver offentligt bekendtgjorte? Sagen er virkelig vigtigere, end den ved første øjekast kunne synes.


(Politivennen nr. 369, 18. maj 1805, s. 5867-5868)