10 oktober 2015

En muelig Fejltagelse

I søndag aften mellem kl. 10 og 11 kørte jeg for 3 personer hvoraf den ene var en værtshusmand klædt i en blå kjole fra et stikke uden for Slukefter til Østerport. På Østerbro stod de af vognen og gik ind til en mand der almindeligvis kaldes Lille Hans hvor de trakterede mig med en snaps. Ved vor ankomst til porten hvor de steg af skulle de hver betale mig 2 mark. Jeg formodede intet bedrageri og modtog derfor de penge man gav mig. Men om morgenen erfarede jeg ved at betragte pengene nøjere at det var de store 2 rigsbankskillinger og jeg havde altså fået 12 skilling for min kørsel. Men da det muligt kunne være en fejltagelse, så beder jeg at de 3 herrer ville betale de resterende 5 mark, 4. skilling til kældermand Frid. Andersen på Kultorvet.

Hans Sørensen
Fra Gladsaxe


(Politivennen nr. 289. Løverdagen den 14de Julii 1821, s. 4652-4653).

Redacteurens Anmærkning

Slukefter er navnet på flere udskænkningssteder som gennem tiderne har ligget i Hellerup. Stikke er et ord jeg ikke har kunnet greje. Det kan slås op i Ordbog over det Danske Sprog, men betydningerne er ikke entydige i denne sammenhæng. Bedste bud er at det betyder en pæl som stod uden for Slukefter, eller at det betyder "et stykke uden for Slukefter". Jeg har derfor bare ladet ordet stå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar