06 juni 2014

Forslag til Færselens Lettelse ved Nybørs.

Da passagen forbi såkaldte Nybørs og over Knippelsbro til og fra Christianshavn er så besværlig og til dels farlig, når der ved bolværkerne og broen ligger en del skibe for at losse stenkul, kornvarer, finlappervarer mm. og af den grund i denne desuden for så megen fordsel udsatte gade holder to og flere rækker vogne for at læsse og vente på læs, men mest besværlig trang og farlig når Knippelsbro undertiden længe har været optrukken for at lade skibe igennem; på grund den da imidlertid på begge sider af broen 

(siderne 146-147 mangler, men artiklen er alligevel medtaget da den fortæller noget om livet i Københavns Havn. Det manglende stykke foreslår formentlig en bro mellem Nyhavn og Grønlandske Kompagnis Plads)

fra Nyhavns Hoved til det Grønlandske Kompagnis Plads. Herved fik den nordre del af København en genvej til Christianshavn. Kørslen over Højbro, Holmensbro og Knippelsbro blev mindre og skibe der halede igennem til Christianshavn, kom ikke til næsten på en gang at gøre begge broer unyttige for fodgængere og kørende, hvilket ville ske hvis nysnævnte forslag om en bro ved Raffinaderiet blev fulgt. De skibsværfter på Christianshavn som derved blev forvandlet til by og gade, kunne forlægges bag ved Bodenhofs Plads hvor der er et overmåde stort med 7 til 8 fod dybt søvand bedækket areal som kunne dels fyldes dels opmudres.

At for resten gaden ved Nybørs endog om dette blads forslag blev opfyldt, er for snæver da den tillige er losseplads, og at man kunne ønske at Havnekommissionen måtte finde midler til at inddæmme en ny bred fra det udgående hjørne af Cisebodens bolværk ned til Knippelsbro, tror jeg enhver er enig med mig i, helst da farvandets bredde tåler det.

(Politivennen nr. 10, 1798, Side 145-148. [Estimeret dato: 29. juni 1798])


Redacteurens Anmærkning

Nybørs blev også kaldt De seks Søstre og var husrækken i Børsgade i forlængelse af Børsen mod Knippelsbro. De blev nedrevet 1901. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar