Huset her er et af de kønneste gamle Huse i Staden.
Det ligger i Nybrogade og har Nr 18 - men Nummeret kan for resten ikke læses, saa tæt hænger den friske grønne ViIdvin foran Døren.
Helt op til Frontespicen er den kravlet, og hvert Aar sætter den stadig nye Skud - det vil saamænd ikke vare længe, saa har den bredt sig ud over hele Taget og naar helt op til Skorstenen med de to Stærekasser - og den Dag vil Arkitekt Gotfred Tvede (thi ham er det som ejer Huset og ganske alene med sin Familie bor i det) være rigtig glad og tilfreds. Thi Arkitekt Tvede elsker Vildvin op ad Husmure, og han saa vist helst, at alle kjøbenhavnske Huse blev tilgroet med Vildvin.
En By med grønne, levende Facader! Vi indrømmer, at mange Huses Arkitektur vilde staa sig ved det!
Paa Billedet, som B. T.s Fotograf tog igaar, vil man kunne se, hvorledes Arkitekt Tvede paa en meget praktisk Maade agiterer for sit Ideal grønne, levende Facader. Han har laant Værten i Ejendommen Nr 20 en lang Udløber af sin Vildvin, der nu foreløbig som en tynd Guirlande strækker sig under Nr. 20s Første sals Vinduer, og det bliver ikke med den Udløber - Arkitekten helmer vist ikke, før Nr. 20 er lige saa tilgroet som hans eget Hus.
Vinden tager i Bladene, Solen skinner paa dem, saa et grønt Genskær kastes ind i de hyggelige, gamle Stuer med de smukke, gamle Mahognimøbler - og hele Herligheden spejler sig i det stille Kanalvand nedenfor Kajen. Det er smukt.
Og Folk, som gaar forbi paa Gaden, staar da ogsaa ofte et Øjeblik stille og ser beundrende og meget misundelige paa den kønne, gamle Tvedeske Ejendom - det grønne Hus i Nybrogade.
(B. T. 25. august 1917).


