18 september 2016

Advarsel til Hr. Lunde i Nybrogade Nr. 2

At De forleden dag gik ned på min bopæl og udjog en mand der var gået ned til mig for at jeg skulle sætte et pant på Assistentshuset for ham var en uforskammethed der er så meget mindre tilgivelig som De vidste at mine børn var alene hjemme Men da jeg af flere af mine bekendte har erfaret at De ved alle lejligheder søger at forklejne mit gode navn og rygte ved at opdigte bagtalelser og usandheder, hvilket mine ærede kunder vel ved blot sker af had og misundelse, undlader jeg ikke herved at advare Dem om for eftertiden at holde sådanne bagtalelser for Dem selv, hvis De ikke vil udsætte Dem for ubehageligheder. Til slut må jeg også erindre Dem om at De holder Dem inden for Deres egne enemærker med Deres kunder, og ikke vandrer hele gaden igennem for at opsnappe enhver der bærer en pakke. For så længe De ingen beviser har forevist mig eller nogen af mine medkolleger, antager jeg Dem ikke for vores oldermand, og endda må forevises særskilt bevilling som hjemler Dem ret til oven næsten.

Greis's enke.

(Politivennen nr. 860, Løverdagen den 23de Juni 1832, s. 425-426).

Redacteurens Anmærkning.

Mon ikke der er tale om Imod Kanalen 2, nutidens Nybrogade 4, Hans Blasen i Pæretræet? Huset er opført 1729-30 og har en særlig historie.

I vejviseren for 1831 er opført en madame A. M. Lunde på adressen Nybrogade 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar