16 juli 2014

Skændig Stank paa Vesterbro og gamle Kongevej.

De har nylig skrevet om uhumskheder på Ladegårdsvejen. Jeg skulle altså tro at De bruger denne som spadseretur. Men hr. Politiven, passerer de da aldrig Vesterbro og turen til Frederiksberg, eller finder De ikke nogen stank der? Jeg er nødt til næsten daglig at passere den vej. Går jeg af Vesterbro, da som der næsten i hvert hus på den nordre side bor slagtere, så har jeg der en styg lugt af råddent blod og anden urenlighed som følger med slagteri, og ved heden bliver endnu mere gennemtrængende. Jeg har forsøgt at gå på den søndre side hvor ikke så mange slagtere bor, men stanken på grund af vindens strejfen mellem begge sider af husene og dens tilbagevirkende gang står mig lige fuldt i næsen. Som oftest når vejret er nogenlunde godt, går jeg ad Gammel Kongevej, men når jeg kommer op til hjørnet af professor Magens hus og vil gå om til Frederiksberg Alle, møder mig stanken af en dyb grøft, vest for vejen hvor al slags urenlighed henkastes og vandet med mudder og uhumskhed altid bliver stående og rådner, så at jeg også frygter at gå den vej. 

Kunne hr. Politiven ikke finde middel til at få dette forandret for at fritage mange som søger rekreation ved fri luft og motion, for sådan ubehagelighed? Jeg foreslår om ikke der kunne blive slagterne på Vesterbro befalet at slagte i baghusene i stedet for at slagte i portene til gaden, og sidste sted alene at udhænge det slagtede kød til salg. Man blev derved også befriet for at se det vedvarende myrderi som er mange ubehageligt. I henseende til grøften da ifald den har nogen forbindelse med grøften fra Frederiksberg Alle, som jeg næppe tror eftersom den mest der er opfyldt, foreslår jeg om den ikke kunne renses op og det oprensede køres væk således at vandet kunne have afløb til kommunikationsgrøften ved professor Magens sted, eller om denne grøft ikke helt kunne kastes til da jeg skønner den er unødvendig. 

Jacob Ganger

(Politivennen. Hæfte 5, nr. 63, den 6 Julii 1799, s 1006-1007)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar