15 januar 2015

Gendrivelse af et falsk Rygte

Da det er kommet mig for øre at ondsindede mennesker har udspredt et rygte, ifølge hvilket jeg skulle være årsag til karlen Hans Ulriksens pludseligt indtrufne dødsfald hos mig, ser jeg mig nødsaget til offentligt at bekendtgøre disse nedriges skammelige hensigt: at forspilde min velfærd, gode navn og rygte. 

Omtalte Ulrik Jensen, som var kommet fra Lolland over isen her til staden for at fremme en proces, og havde medtaget alt hvad han ejede, blev anbefalet mig til at passe mine heste mv. i de 14 dage min tjenestekarl opholdt sig i Jylland. Jeg antog ham på det vilkår at han i samme periode kunne få løn som min karl ellers fik. Da han havde været hos mig omtrent 8 dage, gik jeg en morgen kl. 6 ud i gården for at kalde på ham. Men i stedet for at svare, bankede han på sit kammervindue. Jeg gik derpå op til ham, og fandt ham meget syg. På mit spørgsmål hvad han manglede, svarede han, at han siden kl. 2 om natten havde lidt meget af hovedpine og tørst. Da jeg kunne lide karlen for hans udviste gode opførsel og  omgængelighed, bad jeg ham blive og sendte straks pigen op til ham med tevand. Han drak nogle kopper af det, men var hen i mod kl. 11 ikke i stand til at drikke mere. Jeg sendte da bud efter min huslæge, hr. doktor Jakobsen, som i sit forfald sendt hr. Vinter, lægeassistent ved Almindelig Hospital. Da denne kom, erklærede han straks, at ingen redning var mulig. Imidlertid forblev han hos karlen til denne døde, hvorom omtalte hr. Vinter har meddelt mig attest så lydende.

"I hr. doktor Jakobsens forfald, som er huslæge hos hr. bager Jansen på hjørnet af Pilestræde og Antonistræde, gik undertegnede efter begæring den 23. marts om eftermiddagen kl. 5 slet til bemeldte hr. Jansen for at se en anmeldt syg, hvilken ved min ankomst fandtes i den tilstand, at han ikke kunne tale, men døde mens jeg var nærværende af kvælningsanfald af en brusten byld i brystet."
"Jeg forpligter mig til ved Gud at bevidne, at patienten, efter min skøn, ikke fik denne pludselige død af udvortes vold, og at alle de tilstedeværende i hr. Jansens hus enstemmigt ingen del har i den afdødes pludselige sygdom og dennes hastige tiltagen .
Den 17. april 1805
Vinter
Lægeassistent ved Almindelig Hospital


Da jeg var nødt til at antage en karl i den afdødes sted og derfor ikke havde plads til liget, blev jeg rådet til at henvende mig til underfogeden, som straks besørgede det fornødne, samt optog synsforretning over den afdøde. Alt dette skete på min bekostning, da denne var i yderste armod og ikke havde efterladt det mindste.

Efter således at have gennemgået hele min handlemåde i denne sag, håber jeg fuldkommen at være retfærdiggjort. Og jeg udlover derfor 100 rigsdaler til den eller dem, der bevisligt kan opgive mig ophavsmændene til føromtalte aldeles ubegrundede skammelige rygte.

København den 18. april 1805
Jakob Albrecht Jansen
Bagermester

(Politivennen nr. 365, 20. april 1805, s. 5797-5802)


Redacteurens Anmærkninger

Det er underligt at karlen omtales med to forskellige navne. Kraks Vejviser angiver en bager Jansen på hjørnet af Pilestræde og Antonistræde 89Ifølge Aalborg Stiftstidende og Adresse-Avis forsendes med Brevposten, ifølge Kongelig allernaadigst Bevilling, 29. marts 1842, døde han 68 år gammel det år. Han var altså 31 år i 1805.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar