30 august 2015

Den vellugtende Commode paa Nytorv.

"Ironice vi navnet vælge".

Ved mandag den 8. november dette år om eftermiddagen kl. 5 at passere fra Knabrostræde over Nytorv til Lavendelstræde, blev anmelderen modtaget af en lugt fra den såkaldte kommode som næppe er behageligt for noget menneskeliv, undtagen måske for den for hvem den ved vanen er blevet en anden natur. Enhver ser let her menes lugten af menneskeekskrementer. Udenfor den vellugtende kommode holdt to eller tre natvogne, porten stod åben med begge fløje, stadfæstelse nok på hvad lugten bebudede i midten af Brolæggerstræde. Kl. 6 passerede anmelderen tilbage samme vej og havde samme møde, skønt operationen lod til at være forbi. Anmelderen ved ikke rettere end at sådanne forretninger på den tid er i strid med anordningerne, skulle dette ikke være tilfældet, beder jeg om forladelse fordi jeg har gjort denne anmærkning.

Men da jeg er temmelig vis på det modsatte, tager jeg mig den frihed at bede de ansvarlige give de ansvarlige en dygtig næse med mere fordi de således trakterer forbigåendes næser allerede kl. 5 om eftermiddagen. Mellem 10 og 11 plejer man ellers først at opvarte med sådant. Natmændene er ganske undskyldte. Men den højtærede ejer af kommoden og natmændenes foresatte ville vist meget forbinde publikum ved at følge gammel skik og brug.

(Politivennen nr. 203. Løverdagen den 20de November 1819, s. 3255-3256)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar