09 december 2015

Svar fra Stadsmusicus Frost, paa den ham givne saakaldt "Forvarsel" indført i Politievennen Nr. 364, den 21de December, 1822.

I anledning af nævnte forvarsel lød først jeg og siden de af mig udsendte musikanter forvarselens forfatter hr Berthelsen indkalde for Københavns forligelseskommission hvor han 3 gange lod møde, og 1 gang mødte selv, men ikke ville give nogen fyldestgørende forligserklæring over sine imod musikanterne gjorte beskyldninger. Hvor aldeles ubegrundede og ubeføjede disse imidlertid er, det kan ses af følgende erklæring fra 8 agtværdige ved den påankede musik tilstedeværende medborgere.

"Erklæring.

At alle de den 9. december 1822 af hr. stadsmusikant Frost til hr. traktør Petersen på Nørrebro udsendte musikanter har, på nævnte tid og sted, besørget musikken godt og til vor fuldkomne tilfredshed, samt opført sig sædeligt og anstændigt, dette erklæres herved af os underskrevne, overensstemmende med den strengeste sandhed.

København den 19. marts 1823."

De egenhændige underskrifter findes i mit værge. Til slut må jeg endnu tilføje at almenheden i sin tid skal blive underrettet om rettens kendelse i denne sag, ifald jeg nogensinde skulle anse det umagen værd at sagsøge forvarsel-skriveren ved domstolene. Dette vil ganske bero på om hr. Berthelsen skulle fortsætte sit ubeføjede angreb på mig, eller min folk. Disses ære er mig nemlig lige så kær som min egen, uagtet jeg af kærlighed til fred og i tillid til uafbrudt streng opfyldelse af mine pligter, ofte har tiet til egennyttige og misundelige menneskers aldeles usandfærdige mundtlige ytringer. Således er det fx sagt at mine folk var uskikkede til at besørge musikken hos herskaber på grund af nattevågen ved dansebodmusik. Dertil udsender jeg aldrig musikanter, men tillader vedkommende imod en betaling selv at besørge musikken.

(Politivennen nr. 382. Løverdagen den 26de April 1823, s. 6181-6183).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar