01 april 2016

Svar fra Eieren af Glacieholm, paa Stykket: " Bøn til Magistraten".

Med fuldkommen ret besværer forfatteren sig over den dårlige vej langs min have og nybyggede hus, og ingen kan vist med større længsel se dens istandsættelse i møde end jeg, der ofte passerer den på mørke aftener. Men når han synes at være af den mening at jeg er pligtig til at istandsætte samme, har han vist nok uret, da vejenes anlæg og vedligeholdelsen besørges ved egne, dertil ansatte embedsmand.

Imidlertid har jeg som privatmand i denne henseende gjort hvad man kun for offentlig regning kan forlange af det offentlige, idet jeg ofte har søgt at bortlede vandet og udfyldt huller med bygningsgrus og høvlspåner. Men vist nok har dette kun meget ufuldkomment bødet på savnet af en tyve til tredive læs strandgrus, og at jeg for egen regning skulle anskaffe dette, er næppe forfatterens mening. Ved vedkommendes tilladelse og i overensstemmelse med planen til anlægget af en gangsti, lig den på Gammel Kongevej, har jeg fyldt grøften med jord jeg lod udgrave fra kælderen i den nye bygning, og jeg er af den mening at vejen endog har fået en fordel herved, da man nemlig nu er betrygget for at falde i grøften, hvilket før var vanskeligt at undgå, især i mørke.

(Politivennen nr. 575. Løverdagen den 6te Januar 1827, s. 8-9)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar