17 juli 2016

Til Chokolademageren!

 

"Jeg tror gerne, vor adelstand
Nu ikke længer opta'er det ilde,
At der til Abrahams himmel-gilde
Ansiges stundom uanet mand.
Selv her i verden den sig nedlader
Til at udkøre en svigerfader,
Hvis stamme-træ har ej mindste syn,
Kun ellers bruden er stærk i gryn

Ved min hjemkomst fra udlandet læste jeg for nyligt i Politivennen nr. 757 et stykke fra hr chokoladefabrikant Kehlet, med titlen: Herr Søemand med Trøie, og da dette angår mig, som forfatter af den i Politivennen nr. 752 indførte advarsel, så tillader jeg mig uden videre at indlade mig på indholdet af ovennævnte hans stykke, hvoraf det meste er skaller, og kigge nøjere på for at drøfte dets tomheder for at finde kerne, og det gør jeg ved at beværte hr. chokoladefabrikanten med en lille portion spørgsmål:
  1. Da jeg før den skete afvisning som foranledigede min i Politivennen indrykkede advarsel, er blevet beværtet i Deres chokoladeudsalg iklædt sømandsdragt med trøje, så havde De vel dengang ikke endnu modtaget den af Dem påberåbte allerhøjeste befaling?
  2. Forlangte jeg mig, hos Dem beværtet med hvad bønder og almuen almindeligvis søger i krohus?
  3. Hvorledes kan min trøje have fornærmet Deres honette og agtværdige gæster og mig selv?
  4. Har De, højtærede hr. chokolademager noget begreb om hvad ordet almue betyder? Og ved De at skelne mellem almuesmand og en mand af dannelse, eller endog af stand? Tror De at denne forskel ligger i skallen? De tilgiver mig disse spørgsmål. Man har sagt mig at De engang har bidt på en hård nød for at blive en lærd mand. Men at De ikke kunne nå længere end til skallen og derfor hellere valgte at knække skallen af kakaobønner. Hvis dette er sandt, håber jeg at De vil tillade mig at tvivle om at De skulle være aldeles på det rene med disse begreber.
  5. Beværter De fremtidigt ingen almuesmand?
Såfremt De måtte finde besvarelsen af disse spørgsmål nødvendig, da skal jeg med fornøjelse besvare alt hvad i denne anledning måtte komme fra Deres hånd og ånd, kun må jeg bede ikke for mange skaller!

(Politivennen nr. 763, Løverdagen den 14de August 1830, s. 518-520)

Annonce for chokolade fra Deichmann, Adresseavisen 7. januar 1837. Flere og flere annoncerede i 1830'erne med chokoladesalg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar