18 juli 2017

Spørgsmaal til "Politivennen".

Højstærede!

Dengang Frederik den sjette højlovlig ihukommelse, var gået til sine fædre, og Christian den ottende blev hans efterfølger, befandt undertegnede sig blandt dem der indgik med en adresse the hans majestæt, i hvilken vore ønsker og forhåbninger på en loyal måde blev ytret. Hans majestæt henviste os som bekendt til stænderne, hvilken henvisning også blev fulgt, idet de nødvendige petitioner blev indgivet for fra de af folket udvalgte deputerede at blive forelagt hans majestæt. Så vidt var alt godt. Men nu desværre har flere af vore allerunderdanigske ansøgninger ikke fundet hans majestæts bifald og er derfor blevet afslået eller ikke besvaret. Som en simpel ulærd mand henvender jeg mig af den årsag til Dem, hr. politiven der jo som De selv har sagt, er en ven af "ret og orden", hvori vi altså stemmer overens, og tillader mig at spørge Deem til råds.

Ærbødigst
E. Petersen. Fuldmægtig.


Min herre!

Som skyldigst svar på Deres meget ærede spørgsmål har jeg kun at anføre dette: De erklærer Dem selv for en ven af orden, altså - følg denne og De vil vide hvad De har at gøre. Ved atter at indgive Deres andragende til stænderne, vil De gå den lovlige og tilladte vej. Dette er den eneste måde på hvilken De som en ynder af lov og ret muligvis vil kunne opnå det af dem tilsigtede øjemed.

Jeg forbliver osv.
"Politivennen".

(Politivennen nr. 1387, Løverdagen, den 30te Juli 1842. Side 481-482). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar