24 april 2018

Tyv i Vanløse. (Efterskrift til Politivennen)

En Karl navlig Peder Jensen, svensk af Fødsel, kom et par Dage efter Engellændernes Ankomst ud til mig fra Friderichsberg, hvor han havde hjulpet at høste, da der nu ikke maatte høstes; jeg lod ham da hielpe mig for Kost og Løn indtil Krigen var endt, da han listede sig bort med et Par saa gode som nye mig tilhørende, med 6 Rd. bekostede, og i min Stue ophængte Støvler, og lod, enten af Godhed, at ingen uskyldig skulle blive mistænkt, eller af Hastværk, sine gamle, ubrugelige Støvler blive efter sig. Efter røgtet skal denne Vagabond forhen have rapset; hvorfore jeg, skiønt det ikke vel kan formodes, at jeg faaer mine Støvler igien, bekoster denne Bekiendtgiørelse til Advarsel og Efterretning for Enhver nu og i Tiden. Hans Skudsmaal viser, at han engang meget kort har tient hos sal. Hofslagter Heckendorff. Hans Fader tiener som Koerøgter hos Dr. Hunæus i Friderichsberh.

Søren Sørensen. Gaardmand i Vandløse ved Kiøbenhavn.

(Adresseavisen 1. oktober 1807)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar