Forneden ser man Dunkraftene, som løfte Tank'en. I Hjørnet: Den sidste Mand forlader "Skuden".
Ude paa den yderste Spids i Nordhavnen bygger man for Tiden en Række store Olietanke til Opbevaring af den nu saa stærkt benyttede Brændselsolie. De store Staalbeholdere bygges af Firmaet Saabye og Lerche, og Arbejdet ledes af Ingeniør C. Bolderup.
Ved et Besøg i Havnen fik vi Lejlighed til at se, hvorledes Bygningen af disse Oliebeholdere foregaar, og vi konstaterede med en vis Forbavselse, at der bygges oppe fra og nedefter. Først samles den mægtige Tagkonstruktion, der mest af alt minder om Kuplen i et Cirkus, og denne anbringes paa 20 Dunkrafte; den første Pladerække nittes paa og stemmes efter, hvorpaa det hele med en Haandkraft hæves tilstrækkelig højt til at næste Pladerække kan tilføjes. Forud for dette Arbejde er selve Bunden anbragt paa sit Sand- og Betonunderlag, og naar sidste Pladerække er hængt paa, nittes dennes nederste Kant sammen med Bunden, og Beholderen staar færdig. Sidste Gang, der løftes, er det en Jernkonstruktion paa over 100 Tons, der skrues i Vejret, og man forstaar at dette Afsnit af Arbejdet foretages med en vis Spænding. Hver Mand er anbragt ved sin Dunkraft, og inde i det uhyre Rum, der Timer forud genlød af Luftværktøjets Rasen, er nu dødsstille. En kort og skarp Kommando sætter samtlige Sving i Bevægelse, og Tomme for Tomme gaar Jemkolossen til Vejrs, indtil den rette Højde er naaet. Tilbage er nu Sammenføjningen med Bundkonstruktionen og den derpaa følgende Vandprøve, der skal vise, om Beholderen er tæt.
Allerede nu staar 5 Beholdere færdige i Størrelser, der varierer fra 3000 til 5000 Kubikmeters Rumfang, og Bunden er lagt til den foreløbig største Cisterne, der endnu er bygget i Danmark. Denne bliver paa 8700 Kubikmeter, der svarer til 9,000,000 Liter og giver et godt Billede af, hvor megen Olie, der anvendes i den moderne Industri.
(Klokken 5 (København) 28. juli 1921).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar