21 marts 2021

Om Indkvarteringen hos os Landmænd her i Kjøbenhavns nærmeste Omegn. (Efterskrift til Politivennen)

Om Indkvarteringen hos os Landmænd her i Kjøbenhavns nærmeste Omegn. Bemærkninger af Grundejer Koch i Uttersløv.

Det gaaer neppe mere an at anvende den førhen brugte Maade, uden Videre at belægge os med Indqvartering, saaledes at det hedder, for at at bruge en om end noget drøi saa dog træffende Lignelse: Hør Du Bonde, vi behøve din Stald, dit Karlekammer med Sengeklæder og Behør, dit Foderkammer, Skjæretøi og, til visse Tider paa Dagen, dit Gaardsrum, dit Vandtrug, din Folkestue og Mere i saa og saa mange Dage og dertil skal Du give 4 Mand daglig et godt og tilstrækkeligt Middagsmaaltid, hvilket skal holdes beredt og varmt fra Middag til Midnat, efter Omstændighederne. Vi give Dig derfor Betaling efter vort Skjøn!

Paa denne Maade har det hidtil og sidste Aar gaaet til; men Tiderne have forandret sig og en humanere Tænkemaade faaet Indgang i mangfoldige Retninger. Det er min ringe Mening, at jeg burde først tilspørges, om jeg vilde overlade de anførte Agrements til det offentliges Brug, og fremsætte min Fordring paa den Godtgjørelse jeg antog, at tilkomme mig derfor, saa jeg blev givet fuldstændigt Vederlag. Saadant byder ogsaa vor Grundlov. Sidste Aar betaltes mig 13 Rdlr. 3 Mk. 11 sk. for 4 Mand og 5 Heste i 21 Dage; dette var et utilstrækkeligt Vederlag, thi Ulemper bør vistnok ogsaa, ja væsentlig, tages i Betragtning. Mine egne Heste maatte nemlig staae i Marken over sædvanlig Tid og døie Ondt derved, og kunne ikke gjøre deres Arbeide saa godt som ønskeligt; min Stald, som er skrøbelig, men brugelig for mine simple Heste, blev ramponeret af de vælige Dragon-Heste; kort sagt, Vederlaget var for ringe. Denne her berørte Indqvarterings-Byrde er jo en Beskatning, som hele Landet bør tage Deel i, og saaledes er der end en Grund for, at Vederlaget bør være fuldstændigt, om ikke klækkeligt. Endnu tillader jeg mig at bemærke, at en directe Maade ligeligere at fordele denne Byrde paa, var at strække Indqvarteringen længere ud fra Staden, saasom til Glostrup, Ballerup og flere Sogne. Vel vilde Saadant findes ubeqvemt for de Militaire; men Beqvemmelighed bør dog sættes i Forhold til Ubeqvemmelighed, til begge Parters Tarv. Man seer i Hovedstaden, at der lyses om Qvarteer tilleie for militaire Menige, af deres Foresatte.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 23. august 1855. 2. udgave)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar