Hensynsløs Behandling af Marinens Mandskab. Ærede Hr. Redaktør! Indsenderen beder Dem optage Følgende i Deres meget ærede Blad dels for al oplyse Offentligheden om den hensynsløse Maade, hvorpaa Marinens Smede og Jernskibsbyggere i disse Dage ere udsatte for at miste Livet, dels for mulig at forhindre denne Behandlingsmaade, der formentlig finder Sted, uden at det er Ministeriet bekjendt, og som, hvis en Forandring ikke skeer, upaatvivlelig en skjøn Dag vil koste maaske flere Menneskeliv. Det vil mulig være bekjendt, at Marinens Smede hele Aaret igjennem møde Kl. 5 Morgen og Jernskibsbyggerne Kl. 6, hvilket ialtfald for Smedenes Vedkommende paa denne Aarstid selvfølgelig er Nattetid. Det kan paa denne tidlige Mødetid, navnlig i Stormveir, endog være besværligt at komme over den uhensigtsmæssige Bro fra Toldboden til Nyholm, der tumler sig med en saadan Lethed, at det ofte er nødvendigt at krybe over den for ikke at blive kastet i Candet. Alt er imidlertid gaaet godt indtil denne Maaneds Begyndelse, men man tænke sig Smedenes Forbavselse, da de i Mandags Morges kom paa Toldboden for at gaa over paa Holmen, og de fandt Broen aaben samt erfarede, at de skulde færges over. Det blæste en stærk Storm, og der gik en rivende Strøm, saa endog en Baad, som fra Toldboden skulde over til Holmen for at hente Færgen, drev ad Søen til trods de tre Mænds Anstrengelser, som vare i den. Selvfølgelig var det forbundet med stort Besvær for Færgefolkene at føre de svært bemandede Fartøier over Løbet i den mørke Nat, og af Mandskabet betænkte mange sig paa at begive sig paa den livsfarlige Seilads, paa hvilken de vare aldeles uforberedte, men de vare jo tvungne dertil, da der kun tilstedes Adgang ad Værftsbroen efter forud hos Ekvipagemesteren indhentet Tilladelse. Baadene kunde desuden ikke overføre alle disse Mennesker i rette Tid, og Følgen deraf blev, at Marinen havde et Tab af mindst 12 Arbeidstimer.
I Tirsdags Morges var Faren endnu større; Strømmen var norden og Stormen stærkere; man havde udført et Varp tværsover Løbet for hermed at hale Baaden frem og tilbage, men Følgen heraf var, at idet Varpet holdt Baaden nede, kunde denne ikke bevæge sig efter Bølgerne, der derfor slog ind i den. Det skyldes alene de store Opofrelser, som Mandskabet gjensidig viste hverandre, at Ingen druknede, idet Folkene Mand for Mand i Mørket maatte bogstavelig entre over den store Pontonbro og med Livsfare springe over en Alen fra den bevægelige op paa den faste Bro til Holmen.
- Det maa bemærkes, at det kun var Smedene og Jernskibsbyggerne, hvem man udsatte for disse Farer og Besværligheder, hvorimod Broen lukkedes for det Mandskab, som senere paa Dagen skulde over fta Toldboden til Holmen, samt at der aldeles ikke er nogen Hindring tilstede for, at Broen kan lukkes i Mørke.
- Indsenderen haaber, at disse Linier maa komme til den høitærede Marineministers Kundskab, og at de maa bevirke, at den Ordre, hvorefter den hensynsløse Overfart finder Sted, tages tilbage.
(Dags-Telegraphen (København) 5. december 1867. Afsnit indsat for læsbarhedens skyld)
Toldbodbommen er fra igaar Morges lukket Kl. 5 og 6, medens Orlogsværftets Smede og Jernskibsbyggeri, samt fra Kl. 8 til 8½, medens de øvrige Haandværkere passerer Broen fra Toldboden til Nyholm. Ligeledes er Bommen lukket fra Kl. 3½ til 3 3/4 Eftermiddag, medens Mandskabet passerer tilbage.
(Dags-Telegraphen (København) 6. december 1867)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar