Landet har faaet sin første elektriske Højbane - ganske vist ikke en rigtig elektrisk Bane til almindelig Trafik, men alligevel et ganske interessant Stykke moderne Ingeniørarbejde.
Det er en ca. 2 Kilometer lang Kullosningsbane fra Gasværkshavnen til Statsbanernes Kulpladser ved de nye Centralværksteder.
Banen, der er udført af et udenlandsk Firma og har kostet ca 1/4 Mill. Kr., skulde allerede have været færdig til 1. April 1911. For hver Dag, der gik ud over denne Frist, skulde Firmaet betale en Dagmulkt af 100 Kr og da Statsbanerne først har overtaget Anlæget i disse Dage, løber Mulkterne op til over 60,000 Kr.
Imidlertid kan hele Skylden for Forsinkelsen ikke paalægges det udenlandske Firma, og det slipper da nok noget billigere.
Statsbanerne vil overlade til Trafikministeriet at afgøre, hvor meget Firmaet maa bøde.
(Riget. Illustreret Dagblad (København) 11. januar 1913)
I august 1913 forøvede en tysk montør, Heinrich Schmidt, et attentat på den elektriske kulbane som kunne have fået uberegnelige følger og koste menneskeliv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar