Hr. Redacteur! En Indsender har i Deres ærede Blad for 24de Juli med god Grund henledet Opmærksomheden paa Nødvendigheden af Foranstaltninger, sigtende til ved en Regulering af Kjørselen at formindske den stærke Trængsel, der meget ofte herske paa det nævnte Sted. Slemt har det været i flere Aar, værre vil det rimeligvis blive, efterhaanden som Bebyggelsen af Arealerne Syd for Vesterbrogade skrider frem. Det maa paaskjønnes, at man har viist den priselige Forsigtighed at lægge Enden af Forstædernes Sporveisselskabs Spor op i Ridestien, for at de holdende Sporvogne ikke skulle fylde op paa Kiørebanen til stor Gene for andre Vogne; men netop derfor maa det vække Forundring, at Frederiksberg Sporveis Vogne tage Holdeplads netop paa det Sted af Passagen, hvor de giøre allermeest Ulempe, og hvor Færdselen er stærkest, nemlig umiddelbart ved Siden af Kjøbenhavns Sporveis Vognes Holdeplads. Herved spærres ikke alene Kjørebanen for andre Vogne, men den uundgaaelige Følge bliver, at det sporvognsøgende Publicum klumper sig sammen paa dette ene Sted, hvorved Færdselen hæmmes endnu mere. Dette Forhold synes ligesaa urimeligt, som om man anviste Drosker Holdeplads paa Vestergade eller andre lignende Steder. Det er navnlig paa Sommeraftenerne at Færdselen naaer sit Culminationspunkt; Tusinder af Mennesker og Hundreder af Vogne mylre da igjennem Vesterpassagen, der, som bekiendt, ikke udmærker sig ved nogen glimrende Belysning; under disse Omstændigheder seer man da de omtalte Vogne hvert Øieblik komme kjørende og placere sig midt paa Gaden, undertiden endogsaa to ved Siden af hinanden (den ene fra Byen, den anden fra Gl. Kongevei), saa at de lægge Beslag paa over Halvdelen af Kjørebanen. Vilde ikke Halmtorvet eller Terrainet udenfor Banegaarden være en mere passende Holdeplads? Herved vilde en betydelig Forbedring være opnaaet; men en endnu større Lettelse vilde kunne tilvejebringes, dersom man, i Lighed med hvad der er skeet for Østergades Vedkommende, udsondrede en vis Deel af Vognmassen og henviste den til den nærliggende Sidegade. Til de Tider, da Vesterpassagen er meest overfyldt, befares den imidlertid af yderst faa Arbejdsvogne, men derimod af en meget stor Mængde af de ovennævnte Spor-Omnibusser; disse Vogne ere paa Grund af deres Størrelse og ubehjælpsomme Bevægelsesmaade ofte til Ulempe for den almindelige Kjørsel (hvilket man i Særdeleshed vil kunne bemærke dagligt for den smalle Strækning: Vimmelskaftet, Nygade og Frederiksberggade, fordi Vognmassen her er større end paa den fredlyste Østergade). Det skjønnes derfor at være den rimeligste og meest praktiske Foranstattning, at henvise samtlige Spor- og andre Omnibusser til Jernbanegade (eventuelt tillige til Routen: Vestergade, Skindergade, Skoubogade),- i det Mindste i Sommerhalvaaret. Thi at dirigere alle fra Byen kommende Vogne gjennem den nævnte Sidegade, som den ærede foregaaende Indsender foreslaaer, turde være en vel streng Forholderegel, der ikke kan ventes gjennemført
J. M.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 6. august 1879).

Ingen kommentarer:
Send en kommentar