17 juni 2014

Uorden med Natmændene

Aftenen den 26. oktober kl. halv ti da jeg gik gennem Borgergade, mødte mig en hæslig stank og fødderne begyndte at glide under mig. Opmærksom over det opdagede jeg et vådt spor langs ad gaden som lygten tydelig sagde mig var fra en natvogn. Den fandt jeg også efter sporet i gang med at læsse ved hovedvagten. Forgæves er det vel at gentage at kl. 10 for en stor del af Københavns indbyggere endnu er langt fra ikke er sengetid. Men at se at vognene ikke kom klokken halv ti er dog vist politiets sag. Forgæves er vel det ønske at de førhen projekterede andre stæder brugte tønder at udføre urenligheden i, bliver indførte, hvorved den afskyelige overstænken om hvis virkelighed ingen er uvidende der er gået over Holmensbro, forhindredes. Men at der ikke var huller i vognen der kunne efterlade sig et spor af ½ kvarters bredde, det kunne og burde der dog vist nok sørges for.

(Politivennen. 1798, Hæfte 3, nr. 27, S. 431-432. [Estimeret dato: 27. oktober 1798])

Ingen kommentarer:

Send en kommentar