11 august 2014

En underlig Ting ved Ildebranden paa Himmelfartsdagen.

Ved denne ildebrand hørte man Nikolaj Tårns klokke slå tre slag ad gangen. Ved at optage og efterse mit ildebrandskort, fandt jeg at ilden følgelig skulle være i Købmager- og Frimandskvarter. Men nej, den var ved Gammelstrand hvor mit kort fordrede 5 slag. Jeg kan ikke nægte at min tiltro til hr. Weinwich der ved at give os disse magelige, tydelige og vel opfundne kort i hænderne, har gjort sig publikum forbundet, er større end til tårnvægteren som er mig ubekendt. Imidlertid er jeg dog langt fra at ville skrive at jeg tror han burde have slået 5 slag da han ellers kunne tro sig berettiget til som embedsmand, at påføre mig en utilgivelig proces, og deraf har jeg allerede mere end nok. Men hr. Weinwich tør jeg opfordre til at forsvare sine så nyttige kort, og jeg tør allerede forud love mig at han vil gøre det til fyldest.

(Politivennen 1800, Hæfte 9, nr. 109. 24 Maj 1800, s 1740-1741)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen besvares i det følgende nummer af Politivennen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar