16 august 2014

Opfordring til vore indsigtsfulde og veltænkende Læger.

Der fødes mange børn på landet, og en del af disse fødes af unge koner som ikke før har fået børn og bor i markhuse langt fra byerne, hvorved de savner de gode råd som en ung kone der bor i en by, kan hente fra en eller anden fornuftig og erfaren kone, betræffende omgangen med sit barn og sit forhold i et eller andet tilfælde som indløber med barnet, og det derfor er at befrygte at nogle børn måtte sætte livet til for moderens uvidenheds skyld. Derfor tror jeg at en af vore i dette fag erfarne læger ville gøre sig vel fortjent af almuen, ja af det hele land, om han udgav en afhandling om børns behandling fra fødslen indtil de er fyldt 1 1/4 år ved at anføre denne alder antager jeg at barnet patter et helt år og at der i det fjerdingår fra barnets afvænning fra patten indtil det bliver godt vant til mad, kan behøves adskillige regler og iagttagelser. Lægen som påtog sig dette ønskelige arbejde, ville følge barnet fra fødslen fremad, anmærke de tid efter anden tilstødende tilfælde og hvad der ved ethvert af disse var at iagttage, indtil barnet havde opnået den anførte alder.

Var jeg en mand af formue, ville jeg med megen fornøjelse udsætte en belønning for forfatteren af sådan en afhandling, men af mangel på formue må jeg lade det blive ved at ønske at enkelt formuende mand eller et selskab ville gøre dette. Imidlertid håber jeg at forfatteren vil i det mindste se sig betalt, om ikke just belønnet ved subskription på dette skrift. I dette tilfælde tegner jeg mig for 10 eksemplarer af denne afhandling, af hvilke jeg gør følgende brug: i de byer i hvilke der er skole, leverer jeg skolelærerens hustru et eksemplar, i de byer hvor ingen skole er, får en eller to af de koner som jeg finder mest forstandige og omhyggelige i deres små børns oppasselse, også et eksemplar, disse forbindes til at gå de andre koner i og ved byen til hånde med gode råd. De øvrige eksemplarer låner jeg ud til unge koner som har små børn og bor langt fra byen.

Kirke Helsinge d. 10. juli 1800

Holm
Præst for Helsinge og Drosselberg
menigheder i Sjælland.

(Politivennen 1800, Hæfte 10, nr. 119. 2 August 1800, s 1889-1891)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar