17 september 2014

I Anledning af Anmældelsen under Uordener 3 Post i Politivennen No. 168.

Anmelderen søger her ikke alene at berygte mig for et forøvet vejran, men endog vedkommende vejopsynshavende for efterladenhed i embedet. For mit vedkommende imod denne anonyme skumler, tilskrev jeg vejpolitimesteren hr. landvæsenskommissær Bjerg den 14. dennes således:

"Foranlediget af en i Politivennen nr. 168 under artiklen uordener gjort anmeldelse over mit foretagende med min grøfts oprensning på Gammel Kongevej, samt den af Deres velbyrdighed for længe siden på embeds vegne gjorte undersøgelse, og det mig ved sognefogden på Frederiksberg givne tilhold, om den opkastede jords bortførelse, må jeg herved tjenligst udbede mig Deres velbyrdigheds svar til fornøden afbetjening om jeg ved oven meldte foretagende på nogen måde har fornærmet vejen, således som i Politivenne anført er, og om ikke vejen på dette sted er lige så bred og bredere end på mange andre steder, især nærmere mod Frederiksberg, og lige ud for hr. major Bøje Junges der ejende jorde, for ikke at tale om at grøften der og flere steder er langt bredere end min oprensede grøft."

På det fik jeg følgende svar:

"Efter at jeg var kommet i erfaring om den af hr. Kristensen foretagende oprensning af grøften ved Deres jorder mod Gammel Kongevej, efterså jeg sådant, og fandt ikke at samme for så vidt oprensningen angik, fornærmede vejen, og at grøften ikke heller havde mere end den fornødne bredde efter dens dybde i sammenligning med grøften på flere steder ved denne vej. Derimod fandtes den opkastede jord da liggende ved siden, til hinder for fodgængerne, og til vansir for vejen, hvorfor jeg straks gav ordre således som bevidst, til sammes hastige borttagelse, og da dette blev efterlevet, fandt jeg o heller ikke nu for tiden kan finde, nogen fornærmelse at være begået på dette sted imod vejanordningerne, hvilket således tjener til gensvar på Deres forlangende i skrivelse af dags dato.

København den 14. juli 1801. Bjerg.

Til hr. Lars Christensen, værtshusholder på Vesterbro.

Enhver retskaffen vil heraf indse at berørte anmeldelse ikke alene er en urigtig denunciation og utidig skummel, men endog at dens forfatter mere af chikaneplyst end af omsorg for det almindelige bedste, har søgt fornøjelse i anmeldelsen på skyldfri mands bekostning.

Mit andragende om virkelige fornærmelser og misbrug imod Gammel Kongevej på andre steder, tør jeg derimod vente værdiget vedkommendes opmærksomhed.

Københavsn Vesterbro, den 15. juli 1801.

L. Christensen.

(Politivennen. Hefte 13. Nr. 169, 18. juli 1801, s. 2693-2696)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar