01 oktober 2015

Til Politievennens Læsere.

Idet jeg begynder den 6. årgang af dette blad, kan jeg ikke undlade at frembære min skyldige tak for den overbærenhed og gode modtagelse det altid har nydt siden dets begyndelse, ligesom jeg med skønsomhed erkender den hjælp mange vakre mænd har ydet mig, hvorved de har bidraget til bladets interesse og publikums vedvarende yndest for det. Jeg var derfor ikke enig med en ven der for nogen tid siden sagde til mig: "Du har mange venner, men dit blad pådrager dig også manges uvenskab", for dårens dom bør man ikke ænse, og den retskafne, den kloge mand ved vel fra hvilket synspunkt han skal betragte mit foretagende. Han sammenligner mig rigtigt med en færgemand der tager alle slags passagerer i sin båd. Han finder det er en selvfølge at enhver svarer for sin egen kram og at jeg blot bør sørge for at jeg har intet kontrabande når jeg kommer til toldstedet. Imidlertid har jeg dog haft den ubehagelighed i sidste halvår at blive opkaldt for en autoritet der muligvis betragtede en af mig forfattet artikel fra en ganske anden synspunkt end den efter min mening burde betragtes. Hvad jeg havde fremsat var sandhed og bevislig sandhed, og var fremsat ene og alene i den tanke at gavne en del af mine medborgere. At min mening kunne mistydes, er tænkeligt. Men at et kollegium hvis hverv er at våge for min og mine medborgeres rettigheder, derfor skulle blive mig ugunstigt er aldeles utroligt. Jeg er altså tryg fra denne kant og overbevist om at selv denne autoritet har lagt mærke til og erkendt den nytte Politivennen såvel direkte som indirekte har stiftet.

Undtager jeg denne Casus og to til tre ubetydelige småfejder der har moret almenheden, har jeg ingen ubehageligheder haft i anledning af bladets udgivelse. Men tværtimod har jeg haft lejlighed til at gøre bekendtskab med mænd hvis agtelse er in stolthed og hvis venskab og yndest jeg skal bestræbe mig for at fortjene.

At Politivennen er en torn i øjnene på nogle, hvis idrætter er af den beskaffenhed at de skyr lyset, er troligt nok, ligesom det må være af sådanne det rygte er udspredt "at Politivennen skulle ophøre fra dette års begyndelse." men overflødigt ville det være at gendrive dette rygte. For da Politivennen ikke overtræder trykkefrihedens 

[Her mangler siderne 4220-4221, så resten af artiklen mangler også]

(Politivennen nr. 262. Løverdagen den 6te Januari 1821, s. 4217-4219)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar