03 november 2015

Brev fra en Vægter.

 Kære hr. udgiver! Jeg har hørt at De var den mand som samlede på uordener, satte dem i et blad og så, ja så blev de kureret. Ser De, jeg har nu også en uorden at melde Dem, en ting jeg har tænkt længe over, ja som i fire år har kreperet mig forskrækkeligt - jeg har løjet i 4 år - og nu synes mig at jeg gerne ville være fri for at lyve, men jeg må blive ved, dersom De hr. udgiver ikke vil forbarme Dem over mig og indstille denne sag til de ansvarlige som har dermed at gøre. Ser De jeg er den der med tunge og mund af hjertens grund fortæller folk når det er tid til at gå til sengs, med andre ord jeg er vægter. Hvorfor smiler De, mener De at en vægter ikke også kan give sin mening til kende? Jo, hr. udgiver, hør mig bare. Vægterverset for klokken otte lyder: Når mørket jorden bliver og dagen tager af. Ja, se nu til den 21. december går det an, men efter den tid siger folk, det er løgn, og det jeg jeg jo heller ikke nægte, for efter den tid tager dagen til. Hør nu, hr. udgiver, jeg er et ærekært menneske der nødig vil fare med usandhed, om det endog ikke kan gå på min kappe, derfor se til at få den ting forandret. For jeg forsikrer Dem til at jeg har haft mange ubehageligheder deraf. De løgnhals, har mange drukkenbolte som jeg har lagt på stigen, sagt til mig. Du lyver jo, er jeg fuld? Jeg har tiet stille for jeg vidste ikke om han sigtede til vægterverset. Ja, herregud, hjælp mig ud af denne vånde så skal De have så mange, mange tak.

Lars Vægter

* *  *

Allerede for lang tid siden og længe før Lars Vægter følte samvittighedsnag over at råbe vægterverset for kl. 8harudgiveren ønsket og håbet en forandring i samtlige vægtervers der som oftest af de i almindelighed meget lidt musikalske nattens sangere udtones, snart som en salme, snart som en engelsk dans, snart efter en egen valgt højst ildeklingende melodi, ikke behagelig for den sunde, endsige for den syge der næsten hver time i søvnløse nætter må plages med denne ufordragelige brægen. I hans just ikke meget lange levetid har man to gange gjort forsøg til liturgiens forbedring, indført to nye salmebøger, forbedret skolevæsenet og gjort mange indretninger der vidnede om en stigende kultur. Men de gamle vægtervers er blevet uforandrede. Årsagen hertil er ikke let at gætte, så meget mindre som der oftere har været udgivet forsøg til forbedrede vægtervers, blandt andre har allerede agent Holk og E. Balling i deres Aftenpost fremsat sådanne prøver. Men da de fleste af de gamle og endnu brugelige vers hverken med hensyn til indhold eller poetisk værd yder synderlig opbyggelse, var det ønskeligt at der ved samme måtte ske en forandring der vel passende kunne bestå deri at kun enhver svunden time blev angivet som skal være tilfældet i London. Herved opnåedes på en gang for to parter: For tilhørerne derved at de undgik den overflødige skurrende musik, for vægterne der vistnok ville finde en stor lettelse i deres nok så tunge kald når sangene blev fortolkede.

(Politivennen nr. 316. Løverdagen den 19de Januar 1822, s. 5065-5068).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar