21 juli 2016

Erklæring fra Baadsmanden ved Toldbodbommen.

I Politivennen nr. 770 for lørdag den 2. oktober har en anonym ladet indrykke med overskriften "Grov opførsel på dansk." Ved at gennemlæse dette erfarede jeg at deri findes noget anført om mig, og det er altså min pligt at besvare det, eftersom det passerede netop er foregået den dag da jeg havde post ved bommen. Jeg erindrer meget vel at en skipper efter at have forevist mig sin toldseddel, atter indfandt sig hos mig og besværede sig over en af bomfolkene som (på sine kammerater vegne) havde afkrævet ham en dusør eller drikkepenge for at have hjulpet til at hale hans fartøj ud af bommen, hvilket skipperen som rigtigt var, nægtede at betale da ingen på bommen har noget at kræve. Hvilket jeg såvel som min kollega strengt har pålagt det underordnede mandskab at holde sig efterretteligt. Jeg gav straks den anklagede en irettesættelse, og pålagde ham for fremtiden at afholde sig fra en adfærd som denne. - Hermed troede jeg at det passerede var glemt, indtil jeg i ovennævnte Politivennen med forundring så indrykket denne anke.

I øvrigt anmodes enhver vedkommende når nogen fornærmelse af bomfolkene mod nogen skulle finde sted, da øjeblikkelig at anklage dem til mig eller min kollega, for at den skyldige straks kan blive draget til ansvar da det er umuligt for os at iagttage hvad der sker på den ene ende af broen mens vi er ved den anden.

L. Olsen.
Overkanoner i sø-eaten og tjenstgørende bådsmand ved toldbodbommen.

(Politivennen nr. 771, Løverdagen den 9de October 1830, s. 643-645)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar