Hos Anne Marie Carl Nielsen
En samtale om Fortid, Nutid og Fremtid.
Dronning Dagmar-Statuens Afsløring paa Ribe Slotsbank 24. august
Det blev en smuk dag i Gaar, som længe vil bevares i Erindringen af de Tusinder, som var samlet paa Ribe Slotsbanke til Afslormgen af Billedhuggerinden Fru Marie Carl Nielsens Statue af Dronning Dagmar. De foregaaende Dages regnfulde Vejr var asfløst af straalende Solskin fra den tidlige Morgenstund og Flagene smykkede Byen som sjældent tilforn - fra Domkirkens Taarn til de mindste Huse - og ude langs Slotsbleggaarden var rejst en Alle af Flag, der tog sig smukt ud mod den lyseblaa Himmel. Der var Stemning over Byen alt tidligt paa Dagen, der allerede ved Gudstjenesten i Domkirken om Formiddagen kortelig omtaltes af Biskop Koch---
Statuen.
Ved Fremstillingen af statuen har Fru Anne Marie Carl Nielsen væsentligst ladet sig lede af de to Motiver: Den unge böhmiske Kongedatters Ankomst til det nye Fædreland og hendes i folkevisen saa rørende skildrede Død. Og til at præge skikkelsen og stemme denne og Trækkene i Overensstemmelse med det Indtryk, vi faar af Dronning Dagmar gennem Overleveringen, har Billedhuggerinden tænkt sig den blide selvforglemmende Kvinde, der i Morgengave - modsat andre Dronninger - ikke tænkte paa at erhverve Jordegods eller Guld, men kun paa at faa fanger løst af Baand og Bonden gjort fri.
Og naar statuen nu ikke er anbragt paa slotsbankens højeste og mest fremtrædende punkt, vil kunstnerinden deri yderligere understrege Dronning Dagmars bly og kvindelige Karakter.
Statuen er udført i Bronce i halvanden Gang naturlig Størrelse og er paa fodstykket ca. 7 Alen høj. Paa dette fodstykke af Granit ser vi Dronning Dagmar i forstavnen af en Baad, der paa Vesterhavets fiskefyldte Vover stævner ind mod Land. I den friske foraarsbrise staar hun med Haanden skyggende for Øjnene forventningsfuldt spejdende ind mod det nye fædreland og sin kongelige Brudgom, alt medens Vinden leger med den pelsforede folderige Kjole og det store slør, der er fæstet i Haaret under den kongelige Krone.
Nederst paa fodstykket er anbragt Ordene af folkevisen: "Hun kom uden Tynge, hun kom med fred, hun kom goden Bonde til Lise".
Over Relieffet findes Indskriften:
Over det første Aarstal er anbragt en Krone og en lignende er anbragt under det sidste Aarstal for paa den Maade at betegne det Aar, hun blev Danmarks Dronning og det Aar, hun døde som saadan.
Paa siderne af Granitsokkelen er indhugget Konturerne af det danske og det böhmiske Vaaben.
Vi skal ikke indlade os paa nogen "kunstnerist" Kritik af Mindesmærket, vi vil blot have Lov at sige, at det synes os, som om Kunstnerinden i sine Bestræbelser for at bringe sjælelig Ro i en figur med stærkt bevægede Linier har haft en lykkelig Haand til at skabe et Arbejde, der ikke blot er en fryd for Øjet men ogsaa virker betagende ved hele sin ypperlige Levendegørelse af folkevisernes Dronning Dagmarskikkelse - et Indtryk, der sikkert yderligere vil forstærkes, naar statuen med Aarene antager en mørkere Farve.
----
Overlærer Secher talte for
Fru Anne Marie Carl Nielsen
At Kunsten har en ejendommelig Magt til at kaste Glans over Tilværelsen, vil man paa mangfoldige Maader kunne overbevise sig om. En By kan ligge paa et afsides Sted, kan være uden Betydning for Handel og Industri, men Kunsten har sat sit Stempel paa den; dens Navn bliver bekendt viden om, og mangfoldige Mennesker søger den. Alle de, der har været i Italien, véd, at det forholder sig saaledes. Fjernt fra de store Byer, der drager alle Slags Mennesker til sig i Mængde, findes der Smaabyer, der ligger skjulte i en eller anden Afkrog; kun faa Handelsrejsende kommer til dem, thi der er ikke mange Forretninger at gøre, men alle kunstinteresserede opsøger dem, thi de véd, at de i dem vil sinde Tilfredsstillelse for deres Trang. En saadan By er San Gimagnano, Byen med de skønne Taarne.
Danmark er jo ikke et Kunstland i samme Grad som Italien, men ogsaa her findes der enkelte Byer af den omtalte Art, og vor egen By kan mere end nogen anden gøre Fordring paa at regnes til dem; den ligger afsides og har jo heller ikke endnu stor Betydning som Industriby, men naar den alligevel er kendt i vide Kredse af vort Land, og naar de rejsende efterhaanden mere og mere søger den, saa ligger Grunden i, at den har kunstnerisk Betydning, at den har noget at byde de fremmede, som andre Smaabyer ikke har. Saa vil vi Borgere i Ribe da glæde os over den Kunst, som vor By indeholder, og vi vil føle, ar vi staar i Taknemmelighedsgæld til dem, der har bidraget til at forskønne vor By, lige fra de navnløse Kunstnere, der i Middelalderens Dage rejste vor herlige Domkirke, til dem, der i vor egen Tid har givet Byen et skønnere Præg.
Her er der da to Navne, der først møder os, Amberg og Marie Carl Nielsen. Paa Professor Ambergs Betydning for Ribe er der ikke Anledning til her al komme ind; hvor stor den er, véd vi alle, men jeg er overbevist om, at jeg vil tale i alle Ribe Borgeres Navn, naar jeg retter en varm Tak til Fru Carl Nielsen for hvad hun har gjort for Ribe. Til Domkirkens Fuldendelse har hun bidraget med fine skønne Broncedøre, og nu har hun stillet sin kunstneriske Fantasi og sin store tekniske Dygtighed til Raadighed for dem, der fattede den smukke Tanke at sætte Dronning Dagmar et Monument.
Det er ikke første Gang, at Dronning Dagmars Historie er bleven kunstnerisk behandlet. For nogle Aar siden faldt det saaledes i den svenske Maler Georg v. Rosens Lod at fremstille Dagmar Død. Han er jo en af de store, en af dem, hvis Portræt findes i det berømte Portrætgalleri af Kunstnere i Uffiziérne i Florens, og han behandlede Emnet med Virtuositet, men hans Billede kunde dog ikke fuldt ud tilfredsstille dansk Følelse. Der var da ogsaa noget underligt i, at man overdrog det til en udenlandsk Kunstner at fremstille Dagmars Død; jeg tror, at man maa være dansk for ret at føle den vidunderlige Stemning, der hviler over Folkeviserne om Dronning Dagmar. Nu har Fru Carl Nielsen behandlet Emnet; hendes Statue med tilhørende Relief staar for os; vi vil nu have Lejlighed til at fordybe os i Synet af den, og jeg føler mig overbevist om, at vi vil komme til det Resultat, at hun har givet det rette Udtryk for Folkevisens Stemning. Vi takker Kunstnerinden for det, hun har skænket os, og vi ønsker hendes Kunst al Fremgang. Vi véd, at hun for Tiden sysler med en stor Opgave, en Rytterstatue af afdøde Kong Kristian den Niende. Jeg véd ikke, om en Kvinde før har været stillet over for en faa stor og vanskelig Opgave, men jeg véd, at Renæssancens store Mestre, Donatello og Verrocchio, naaede deres Berømmelses Højdepunkt efter at have stabl deres Rytterstatuer i Padua og Venedig. Maatte Fru Nielsen faa Held til at udføre et for alle Danske betydningsfuldt Vært. --
Saa vil vi endnu en Gang takke for Dagmar og udbringe et Leve for Kunstnerinden (Hurra!)
(Ribe Stifts Tidende 25. august 1913. Uddrag.)
Anne Marie Carl Nielsen (1863-1945). Gift med komponisten Carl Nielsen 1891. Den første kvinde til at sidde i Akademirådet ved Kunstakademiet (1912). Bestyrelsesmedlem i den i 1916 dannede Kvindelige Kunstneres Samfund. Den skulle fremme det indbyrdes personlige bekendtskab og virke for de kvindelige interesser i kunsten ved valg af censurkomiteer under udstillinger i ind- og udland.
Boede på Vodroffsvej 53A. Maleren Axel Helsted havde opført en villa med atelier her i 1884, den var tegnet af arkitekt A.M. Sørensen. I årene 1907-1917 boede komponisten Carl Nielsen og hans familie her, hvorefter Johannesskolen overtog og udbyggede derpå villaen
"Grosse Deutsche in Bildnissen ihrer Zeit". Billedudstilling i Kronprinzenpalais, omdannet til Staatlichen Museen. Her var der kunstværker fra alverdens lande, herunder også Anne Marie Carl Nielsen hvis bedrag var "einen bärentrotzigen Schwertjüngling im "Nordischen Sagenhelden". Se Nationalsozialistische Monatshefte 1936. Zentralverlag der NSDAP. Spalte 862.
Boede i Kunstakademiets Legatbolig som æresbolig 1915-1945. Mindetavle fra 1991 skriver fejlagtigt at Carl Nielsen boede der 1915-1931. Men parret var separeret indtil 1923, hvorefter han boede der lejlighedsvis. I 2013 opsat ny mindetavle over Anne Marie Carl-Nielsen.
Datteren hed Anne Marie Frederikke Nielsen (1893-1983), giftede sig (1918-1936) til navnet Anne Marie Telmányi. Hun er som sine forældre begravet på Vestre Kirkegård.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar