24 juni 2023

Interview med Fru Julie Ramsing. (Efterskrift til Politivennen)

Med 10.000 Kvinder bag sig har Danske Kvinders Forsvarsforening sendt Regering og Rigsdag et aabent Brev om Ordningen af vort Militærvæsen

- Hvad vil Kvinderne opnaa? spørger jeg den energiske Næstformand, Fru Julie Ramsing. 

- Vi vil forhindre at Forsvarsordningen gøres til Valgflæsk for det radikale Parti; den Sag maa ordnes uden Hast og i alt Fald man Sønder-Jyderne have et Ord med.

- Og Kvinderne maaske ogsaa? 

- Ja hvorfor ikke. Danmark er jo ogsaa vort Fædreland.

- Deres Forening vil altsaa bibeholde Forsvaret?

- Ja Fred bliver der Jo aldrig, saa længe Verden bestaar - derfor er det min Opfattelse, at vi burda fulge Belgien Eksempel; hellere en ærefuld .Død end fremmed Invasion. 

- Og den Opfattelse' mener De er almindelig blandt danske Kvinder?

Fru Ramsing smiler:

- Tro mig, naar Forsvarssagen endelig kommer for, vil Tusinder af Kvinder møde med det samme Krav.

- Er De tilfreds med Debatten i Rigsdagen

- Den har ikke skuffet mig. og det er min Tro, at den vil blive et Led til at virkeligere det, vi ønsker,

Janne.

(B. T. 7. december 1918).

Se samtlige artikler og link til artikler i indslaget Julie Ramsing (1871-1954)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar