02 september 2014

De store Byers skadelige Inkognito

De desværre for mange årsager til fordærvelse af tænkemåder og sæder, til udøvelse af bedrageri og forbrydelser, er alt sammen et bevis på, hvor meget opdragelse og lovgivning endnu mangler for at opnå fuldkommenhed. Almindelige overalt, og endnu mere almindelig i de store byer endnu flere, hvilket hidtil er alt for lidt har efterforsket og erkendt, og heller ikke arbejdet mod.

Jeg vil her blot berøre en af disse rødder til ondskab, en af de allervæsentligste: Det inkognito, hvori indbyggere i en stor by lever, ikke alene for hinanden, men for stadens politi og øvrighed.

I en lille by på landet er der ikke dette inkognito. Man kender de mennesker, hvis handlinger kunne have indflydelse på vores tilstand, man behøverl hinanden, og lærer straks at skelne den hjælpsomme og godhjertede fra den hårde og skadefro. Man kender hinandens foretagender og bedømmer deraf moralen. Man kender hinandens venskaber, forpligtelser, fjendskaber, misundelser, lidenskaber og følelser, og har derved nøglen til deres handlinger. Man kan vurdere deres formue, sammenligne om den stiger og falder og hvorfor, og ved temmelig sikkert, om en noget nyt er erhvervet lovligt eller ikke. Agtelsen kan her være grundet, og også værd at stræbe efter. Man kan tage sig i agt for en ondsindede og mistænkelige, fordi man kender ham, og øvrigheden kan ved denne kundskab både forebygge forbrydelser, og når de er udøvede, opdage deres gerningsmænd.

Derfor ser man ikke bedrageri og misdåd udøvet på landet og i små steder af andre end de rige og mægtige, der kan trodse den almindelige dom eller standse undersøgelsen. Den ringeres bedrageri bliver straks opdaget, og om de danske øprovinser i særdeleshed kan man sige, at når øvrighederne selv er som de bør, og overvåge fremmede overløberes indsnigelse ved færgestederne, så vil de kunne nyde den indvortes ejendoms- og personsikkerhed i en sjælden grad.

I den store stad er det omvendt. Skønt tæt ved hinanden, hindres man dog af mængden fra at kende hinanden. Den bekvemme forandring af opholdssted, fra et sted af byen til et andet, gør dette endnu muligere. Sladderen har her ikke den fuldstændighed som hisset, den kan ikke overkomme sit arbejde. Løgnen træder i dens sted, og formindsker endnu i en liden kundskab man kunne have om hinanden. Man kan her vinde agtelse uden at fortjene den, fordi man kan holde blot den gode side for øjet. Man kan tabe agtelsen uden at forskylde det, fordi man kan tillyves en slet side som man ikke har. Nidkærhed for agtelse, og frygt for ringeagt er derfor ikke så mægtige moralskee drvfkræfter her, som hisset. enhvers eehverv kan ikke nøje vejes, følgelig derfra ingen prøvesten hentes for hans besiddelser lovlighed. Letheden i en hemmelig forvandling af tyvekoster til penge, eller i deres fordølgelse kommer endnu hertil. Ligeledes en idelig tilstrømming og bortrejsen af fremmede og rejsende, som opholder sig for kort til at kendes. Al dette lagt sammen, men især muligheden af at leve hele år på borg og politiets og øvrigheden uvidenhed om indbygernes næringsvej og formues kilder, gør livet i den store by til en farlig maskerade.

Som i småbyer og landsbyer bedragerne og misdæderne må søges i den højere klasse, således lever en stor del af den store bys lave klasser blot af bedrag og udød. Uden at de højere klasser derfor er des bedre.

I en græsk republik var det enhver pålagt for øvrigheden at angive deres næringsvej, kilderne og beløbet af deres indkomster. I vore tider er dette påbudt i adskillige krigsførende stater, for efter en sikker målestok at kunne beskatte.

Ikke i denne henseende, men for at kunne overvåge sikkerheden, var det at ønske, at også i København enhver, som føder sig selv eller andre, tillige pålagdes at opgive sin næringsvej og indtægtskilde, og at alle disse navne og angivelser optegnedes i protokoller, enten hos Magistraten eller på Politikammeret.

Den nytte slig en protokol ville være af for et årvågent politi, det lys den ville give i mange statistiske henseender, den nye bevæggrund til arbejdsomhed den ville yde, den skræk den ville være til for dagdrivere og ildådmennesker (thi angivelser måtte være bevislige), den sikkerhed den ville skænke alle de, som nu besnakkes til at give borg til personer der aldrig betaler (thi protokollen burde efterslås på begæring imod en passende erlæggelse). Alle disse herlige følger tror jeg ikke at burde foregribende udvikle, ligesom det ville være overflødigt at indgå i de nøjagtigere forskrifter, en sådan næringsangivelse måtte tage imod.


(Politivennen. Hefte 11. Nr. 142, 10. januar 1801, s.2263-2268)

Uorden ved Glaciholm.

Fra Glaciholms Have uden for Vesterport fandt en person onsdag den 7. januar fornøjelse i at skyde med hagl ud over vejen. To forbigående, den ene en pranger fra Slagelse, blev såret i kinden, den anden, en mesterslagter her i byen, strejfede haglene på kjolen. Anmelderen heraf kom på samme tid forbi og var tillige med flere øjenvidne til dette. Han gik da med de to omtalte ind efter personen som endnu blev stående indtil han så os i haven, men da løb han og gemte sig. Efter forespørgsel der i huset om man ikke vidste hvem han var, sagde et fruentimmer at hun havde set en løbe med et gevær, men hun foregav at hun ikke kendte ham.. Da nu samme person oftere kunne få lyst til at gentage dette, så for at forebygge sådanne kåde streger som kunne have så farlige følger tror jeg at burde offentlig bede hans forældre, foresatte osv. at advare ham på en alvorlig måde.

(Politivennen. Hefte 11. Nr. 142, 10 januar 1801, s.2258-2259)

Om fordærvede Risengryn hos adskillige Urtekræmmere.

Man læser altid i aviserne om gode risengryn, men undertiden har man den fortræd at ufornuftige tjenestepiger hjembringer gryn som er ganske fordærvede, blandet med alle slags frø fra ukrudt, brune, uspiselige og usunde og blot til forførelse blandede med nogle få friske gryn. Dette tror man er en slags falsk som burde både forbydes og straffes. Vel vil man måske indvende at ingen nødes til at købe af disse gryn, item at pengene kunne fås tilbage imod at grynenes fulde vægt igen bringes til sælgeren, men er da gangen frem og tilbage for tjenestebuddet og den derved forsømte gerning for herren ikke et sandt tab, og kan det ikke indvendes at grynene er fra en anden eller ikke de samme osv.? Det var at ønske at noget lignende med apotekervisitatsen foretoges i urteboderne en gang imellem, og at den første måtte ske i den egn af staden hvor anmelderen bor. St. Fiolstræde den 4. januar 1801.

(Politivennen. Hefte 11. Nr. 142, 10 januar 1801, s.2257-2258)

Redacteurens Anmærkning

Notitsen var skrevet af K. H. Seidelin, og affødte en reaktion fra urtekræmmer Friborg som blev ordnet ved Forligelseskommisionens mellemkomst, se Politivennen. Hefte 12. Nr. 147, [14 Februar 1801], s.2350-2351. Se der, og læs mere om urtekræmmeren.

01 september 2014

Til Københavns Guvernør.

En militær skik tror anmelderen sig pligtig at gøre guvernøren i København opmærksom på i den fulde overbevisning at samme vil blive forandret. Det er nemlig at officererne ved vagtparadens opmarch på Gammeltorv lader trommen røres, hvorved ofte den ulykke indtræffer især på torvedage at et eller flere par heste render løbsk og hvorved da menneskers liv eller lemmer sættes i fare. Dette var just tilfældet tirsdag den 30. december da trommen ved paraden til Vesterports hovedvagt, i det øjeblik den kom fra Nørregade på Gammeltorv blev rørt. Et par bønderheste gav sig til at løbe løbsk rundt om på torvet, og rendte et menneske overende som derved brækkede sit ene lår.

(Politivennen. Hefte 11. Nr. 141, 3. januar 1801, s.2255-2256)

Bøn til Politimesteren.

Da det ofte sker at svirebrødre (for anderledes kan man vel ikke kalde de velklædte personer som begår uorden på gaderne om natten) banker med bulder på billardholderes, gæstgiveres og andre døre, midt om natten og råber og støjer tillige så højt for at blive lukket ind, at man ved denne alarm kan blive vækket mange huse derfra, og det på en tid da man tror at vægterne endnu bør være på gaden for at holde orden. Så ønskedes at vægterne måtte blive givet ordre ved sådanne optrin på deres post at afhøre de der støjer, om deres ærinder, og dersom disse ikke er hvad Pontoppidan kalder nødvendighedsgerninger, som ikke kan udsættes, da at holde styr på dem eller i modvilligheds tilfælde at arrestere dem

Den 20. dec. 1800

(Politivennen. Hefte 11. Nr. 141, 3. januar 1801, s.2254-2255)