25 december 2024

Det kgl. Teater og Danmarks Nationalsang. (Efterskrift til Politivennen)

Den 15. oktober 1924 - samme år som den første rent socialdemokratiske regering var blevet dannet - blev det Kongelige Teater scene for en politisk strid. Det affødte bl.a. en diskussion om hvilken sang der var Danmarks nationalsang. Der var desuden en diskussion af om man skulle rejse sig når Kong Christian blev afspillet.


Demonstrationen iaftes i Det kgl. teater.

Samtaler med Statsminister Stauning og Fru Nina Bang.
Fru Bang fremsætter modstridende Udtalelser.

Da det igaar blev bekendt, at Elverhøj-Ouverturen var strøget af Det kgl. Teaters Program ved Festforestillingen, stillede vi, som vore Læsere véd, følgende Spørgsmaal til Undervisningsminister, Fru Nina Bang, hvis Svar vi ligeledes gengav i Aftenudgaven for igaar:

- Har De slet intet at gøre med, at Elverhøj-Ouverturen er strøget?

Fru Bangs Svar lød:

- Nej, jeg har ikke. 

Idag gengives imidlertid Udtalelser baade af Statsminister Stauning og af Fru Nina Bang, der staar i bestemt Modstrid med Fruens Svar til os, idet det nu aabent erkendes, at der er givet en Ordre fra Fru Nina Bang til Teatret om, at Elverhøj Ouverturen ikke maa spilles ved Festforestillinger.

Fru Nina Bangs Udtalelser refereres saaledes i "Social-Demokraten" idag:

- Har De foranlediget - spørger Intervieweren - at Ouverturen til "Elverhøj" blev udeladt?

- Nej, men jeg har allerede ved Sæsonens Begyndelse - i Anledning af en anden paatænkt Fest - tilkendegivet overfor Direktør Norrie, at ved Festforestillinger, ved hvilke jeg som Undervisningsminister er Vært, bør Teatret ikke give Anledning til Demonstrationer af nogen Art. Ouverturen til "Elverhøj" er altid bleven benyttet til monarkistiske og nationalistiske Demonstrationer. Jeg ønsker ikke selv at deltage i saadanne eller at mine Gæster tvinges dertil.

Det vilde ikke falde mig ind at tvinge nogen til at høre "Socialisternes Marche". Men det er lige saa uberettiget at tvinge nogen til at overvære Demonstrationer for Krigsgalskab. Teatret ejes af hele Nationen. Det er et Kunsttempel, ene og alene viet Kunsten. Adgangen til i Fred og Ro at nyde Kunsten bør ikke forstyrres.

Selvfølgelig blander jeg mig ikke i, hvad Teatret ellers spiller, men hvor jeg er Vært ved officielle Fester, skal Teatret forholde sig neutralt.

- - -

Som man ser, erkender Fru Nina Bang her, at hun har "tilkendegivet overfor Direktør Norrie, at ved Festforestillinger", hvor Fru Bang er Vært, bør Teatret ikke spille Elverhøj-Ouverturen. Naar Fru Bang derfor overfor "Berlingske Tidende" igaar udtaler, at hun "Intet har at gøre med", at Elverhøj-Ouverturen er strøget, kan enhver se, at denne sidste Udtalelse er i direkte Strid med, hvad Fru Bang vedgaar overfor "Social-Demokraten".

At Fru Bang har givet denne Ordre, bekræftes af Statsminister Stauning i et Interview idag i "Politiken", hvori Statsministeren siger, at Fru Bang har "i al Almindelighed udtrykt et Ønske om, at Ouverturen til "Elverhøj" ved festlige Lejligheder blev ombyttet med Trymskvide-Marchen".

Hvorledes forklares denne Uoverensstemmelse i Fru Bangs forskellige Udtalelser?

Samtale med Statsministeren

Samtidig rejses et nyt Spørgsmaal:

Er der fra Ministeriets Side givet videre Ordre til, at "Kong Christian -" ikke maa spilles ved festlige Lejligheder f. Eks. af Hæren og Flaaden?

Vi har herom idag haft følgende Samtale med Statsminister Stauning:

- Er der givet videre Ordre til - spørger vi Ministeren - at "Kong Christian - " ikke maa spilles ved officielle, festlige Lejligheder?

- Ikke fra mig. Den bruges vist mange Steder.

- Der staar idag i "Politiken", at De kalder Sangen for "en Bordsang", og en saadan kan Ministeriet vel ikke ønske at f. Eks. Hæren eller Flaaden spiller ved officielle Lejligheder?

- Det er en Misforstaaelse, at jeg har sagt Bordsang. Jeg sagde "Slagsbrodersang" og det finder jeg, at "Kong Christian - " er.

- Men dansk Nationalitet kan vel ikke officielt repræsenteres ved en Slagsbrodersang?

- Det véd jeg saamænd ikke, om der har været noget om. Det er vel overladt til Hærens og Marinens Ledelse. 

- Det blev dog ikke overladt til Det kgl. Teaters Ledelse.

- Nej, der er jo kommet en Ordre fra Fru Nina Bang. I al Almindelighed altsaa.

- Ja. men synes De saa ikke, at Fruens Svar her til "Berlingske Tidende" er lidt forbavsende? Fru Bang siger udtrykkelig, at hun "Intet" har med dette at gøre, og det passer jo ikke.

- Jeg véd ikke, hvad der passer. Fru Bang sagde til mig at for at undgaa Demonstrationer vilde hun ikke have Sangen spillet.

- Ja og til "Berlingske Tidende" siger Fru Bang, at hun "intet" har med det at gøre.

- Hun har ikke haft til Hensigt at benægte det.

- Enhver maa faa det Indtryk.

- Ja, det kan jeg forstaa.

- Hendes Udtalelser er i Strid med hinanden.

- Det synes saa!

Hvad "Social-Demokraten" mener om Demonstrationen. 

"Social-Demokraten" er idag meget forbitret over Demonstrationen, der betegnes som "taktløse Optrin". Regeringsorganets Opfattelse er denne:

"Det kgl. Teater er hele Folkets Ejendom, opretholdt af Staten paa alle Borgeres Bekostning med det ene Formaal at være et Tempel for god Kunst. At gøre Teatret til Stedet for nationalistiske Demonstrationer er en Handling, hvis Konsekvenser bør overvejes af den Overklasse, der først og fremmest nyder godt af Statens Ofre for den nationale Scene. Saadanne Taktløsheder virker ikke opmuntrende paa den jævne Befolknings Lyst til at yde, hvad der er fornødent til Teatrets Udvikling. Demonstranterne har ikke gjort teatret nogen Tjeneste.

Fru Nina Bang. [Bemærk at Mediestreams foto af Nina Bang af kvalitetsmæssige grunde er erstattet af Lars Peter Elfelt (1866-1931): Nina Bang. Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.]

Kongen har heller ingen Grund til at være dem taknemmelig. Vi ser bort fra, at han næppe kan føle sig særlig beæret af som Vendernes og Gothernes Konge at blive fremstillet smadrende Gothens Hjelm og Hjerne. Men den taabelige Demonstration er et Udslag af en Bevægelse, som mærkes paa mange Maader, gaaende ud paa at skyde Kongens Person i Forgrunden i et Modsætningsforhold til det Befolkningsflertal, der har fundet Udtryk i den parlamentariske Regering. Variétépøbelens Forsøg paa at klistre sig sammen med Kongehuset førte i 1920 til Tilstande, som Kongehuset næppe ønsker gentaget. Forsøg i den Retning, der i 1920 fandt Sted paa Gaden, bliver ikke heldigere og finere, fordi de nu udføres i Rigsdagens Fællessal og Det kgl. Teaters Parket."

- - -

Fra Nina Bang udtaler sig.

Vi har derefter idag haft en Samtale med Fru Nina Bang i hendes Modtagelsesrum i Undervisningsministeriet.

Ministerens Udtalelser, som vi nedskriver i Fru Bangs Overværelse tillige med vort Svar, lyder saaledes:

Fru Nina Bang: Jeg bestrider, at jeg har udtalt mig, som "Berlingske Tidende" gengiver det iaftes. Jeg har sagt, at jeg intet direkte har haft at gøre med, at Elverhøj Ouverturen er strøget.

- Ordet direkte blev ikke nævnt imellem os igaar.

- Jo, det gjorde jeg.

- - -

Vi overrækker Fru Bang denne nedskrevne Udtalelse til Gennemlæsning. Fru Bang synes aabenbart ikke om den, da hun læser den igennem. Fruen folder den sammen, det ser et Øjeblik ud til, at det er Ministerens Hensigt at rive Papiret i Stykker, og nu følger anden Fase i denne Audiens:

Fru Nina Bang udtaler sig ikke.

- Jeg forstaar nu - siger Fru Bang - at der skal laves Sensation, det er det, man søger. Jeg ønsker ikke at udtale med til "Berlingske Tidende".

- Det som man søger, Fru Bang, er Sandheden i dette Spørgsmaal. Hvis Sandheden skulde være sensationel, maa man tage det med.

- Ja. Jeg forstaar. Men det er mig saa komplet ligegyldigt, hvad der staar i "Berlingske Tidende". Jeg henviser til, hvad der staar i mit Blad, "Social Demokraten".

- For at undgaa Misforstaaelse. Fru Bang - vi er vel enige om, at De nu har givet "Berlingske Tidende" to Svar. Det ene, som er skrevet ned paa dette Papir, og hvorefter De bestrider, hvad der stod i "Berlingske Tidende" iaftes, og det andet Svar, at De ikke vil udtale Dem, fordi der efter Deres Mening skal laves Sensation.

- Ja.

- - -

Vi skal tilføje, at som Fruens Udtalelser iaftes blev gengivet her i Bladet, er de et nøjagtigt, ordret Referat af, hvad Fru Bang sagde, og Fruens bestemte Ord igaar om, at hun "intet" havde at gøre med Programændringen iaftes, falder da ogsaa nøje sammen med en udtalelse af Fru Bang, som "Nationaltidende" gengav i gaar Morges:

"Vi har spurgt Undervisningsminister Fru Nina Bang direkte, om den foretagne Programændring var sket efter ministeriel henstilling, men hertil svarede Ministeren benægtende. Hun kendte absolut intet til "Affæren" ... den Slags Detailspørgsmaal afgjordes indenfor Teatrets egne fire Vægge."

Som man ser, siger Fru Nina Bang tydeligt ogsaa her paa Spørgsmaalet, om der foreligger en ministeriet Henstilling, at hun "absolut intet" kender til "Affæren". Skønt Fru Bang altsaa netop selv har givet den paagældende "Henstilling".

(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 16. oktober 1924).


Demonstrationen i Det Kongelige Teater.

Nina Bang og hendes Gæster.

Ved de første Meddelelser om det Kongelige Teaters 50 Aars Fest blev det meddelt, at man vilde følge det samme Program som ved Aabningen af Teatret i 1874. Senere fik man dog den Besked, at der kun vilde blive spillet J. P E Hartmanns "Gudernes Indtogsmarch" af "Trymskviden". Man havde strøget Kuhlaus Ouverture til "Elverhøj", som ogsaa blev spillet den Gang.

Det var dette, det gav Anledning til, at en Del af Publikum I Aftes, da "Trymskviden" var spillet, gav sig til at synge Kong Christian og tilsidst raabte: Kongen leve! Under almindeligt Røre reiste Folk sig ogsaa Ministeriets Medlemmer. Det Hele var et underligt forvirret Optrin, kun Kongen tog det smilende roligt og takkede for HyIdesten.

Der er bleven spurgt om, hvem der havde givet Ordre til, at "Elverhøj -Ouverturen skulde stryge men der var tilsyneladende ingen, der vilde vedkende sig den.

I Dag oplyser Fru Nina Bang imidlertid selv følgende

- Jeg har allerede ved Sæsonens Begyndelse - i Anledning at en anden paatænkt Fest - tilkendegivet overfor Direktør Norrie, at ved Festforestillinger ved hvilke jeg som Undervisningsminister er Vært, bør Teatret ikke give Anledning til Demonstrationer af nogen Art. Ouverturen til "Elverhøj" er altid bleven benyttet til monarkiske og nationale Demonstrationer. Jeg ønsker ikke selv at deltage i saadanne eller at mine Gæster tvinges dertil.

Man vil studse lidt over Tonen "Jeg som vært" og "Mine Gæster", men det faar være. Naar Fru Nina imidlertid siger, at "Elverhøj" Ouverturen altid har været brugt til monarkiske og nationalistiske Demonstrationer slaar hun dog noget over Maalet. Man kan diskutere om, hvorvidt man skal rejse sig, naar "Kong Christian" spilles som et Fragment, som det sker i "Elverhøj"-Ouverturen, men man kan ikke kalde det Demonstrationer. Det har saamænd været det stilfærdigste af alt. Folk har rejst sig og har sat sig igen naar den sidste Tone har lydt og har der - særlig ved festlige Lejligheder - lydt et: Kongen leve! saa har det saamænd været lige saa naturligt som naar de socialdemokratiske Ministre raaber Danmark leve '

Fru Nina kunde saamænd roligt ladet "Elverhøj"-Ouverturen blive paa Programmet; naar den nu var strøget fik man det indtryk, at det var en Ordre, et Paabud. - Værsgo, ingen Ouverture her! Maa vi bare være fri for Vrøvl! Saaledes bestemt af Nina Bang.

Det var dette Tryk der avlede Modtryk nu derved gav Anledning til et Optrin, der var beklageligt - hvad det andet ikke paa nogen Maade havde været set fra et almindeligt borgerligt Standpunkt, og ogsaa fra et socialdemokratisk saa vist, som de, der ikke havde Lyst til at rejse sig ganske roligt kunde have ladet Enden hvile fast i Sædets bløde Plysch, saaledes som det netop ogsaa er sket mange Gange i Teatret. 

J. H.

(Aftenbladet (København) 16. oktober 1924).


Det "kongelige" Teater.

Overklassens Pøbel demonstrerer mod Arbejderregeringen.

København, Torslag.

I Anledning af demonstrationen i Det kgl. Teater skriver vor Korrespondent følgende:

Vi var i Aftes indbudt til Jubilæumsforestilling paa det saakaldte kgl. Teater. Der var nemlig i Gaar forløbet 50 Aar siden den nuværende Teaterbygning blev indviet. Ved Indvielsen for 50 Aar siden spilledes Ouverturen til "Elverhøj", hvorfra Højres gamle politiske og meget uskønne Slagsang om "Kong Christian der stod ved højen Mast" stammer. Ved Forestillingen i Aftes var Ouverturen og dermed denne Sang udeladt. Højrepressen og Bladet "København" havde faaet ondt deraf og fik paa den mest plumpe Maade foranstaltet politisk Demonstration mod Regeringen. En Del af Studenterforeningens politiske Bøller var blevne placerede paa Balkonen og umiddelbart efter, at Forestillingen var begyndt, istemte de Højres gamle Slagsang: "Kong Christian stod ved højen Mast". Teatrets Publikum, der for de 99 pCt.s Vedkommende var en Samling Antisocialister fyldt med overhedet Indignation mod Regeringen, sang af fuld Hals Sangen staaende. Kongen takkede smilende og bukkede for Hyldesten. Derpaa raabte Koret for paany at kunne vise sin Foragt for Regeringen: "Kongen længe leve".

Mens man saaledes følte sig lettet i Bevidstheden om at have tilføjet Regeringen tilstrækkelig Haan, raabte ophidsede Kvinder i Munden paa hinanden: "Det har de godt af de Plebejere". Der var saaledes ikke Tvivl om, at Demonstrationen var planlagt, hvilket ogsaa klart fremgik af Orkestrets Medvirken. Overklassen havde faaet Luft for sit Had til den første socialdemokratiske Regering. Episoden er i mange Henseender lærerig. Den har i skærende Lys blottet Overklassen. Denne har i et ubevogtet Øjeblik vist Arbejderklassen sit sande Ansigt. Og dette vil blive husket.

Paa Baggrund af den plumpe Demonstration virkede det nærmest flovt at høre en af Teatrets Skuespillere i en Prolog fremføre Krav om en Udvidelse af det "kongelige" Teater. Dette Koster nu den danske Stat alt ialt 6000 Kr. pr. Spilleaften. Teatrets Publikum er saa godt som udelukkende Overklassen, der saaledes faar et klækkeligt Statstilskud til Teaterbilletterne.

Lad os sige det strax: Det "kongelige" Teater er kun et Sted, hvor hidtil den slettest Økonomi har raadet. Naar det nu demonstrativt af den Overklasse, som saa godt som udelukkende nyder godt af Statstilskudet til Teatret, gøres til Arnested for antisocialistiske Demonstrationer direkte rettede imod Arbejderklassen ved grove Forhaanelser, er Teatrets Saga som Nationalscene ude, hvis det overhovedet i den nyere Tid har existeret som saadan. Arbejderklassen vil bede sig fritaget for at skulle betale yderligere til dens egen Forhaanelse.

Den kan heldigvis undvære det "kongelige Teater". Lad os da se, om dette ogsaa kan undvære Arbejderne, og tilmed være det Sted, hvor Højres Pøbel kan forlyste sig med at vise sin Foragt for Arbejderklassen.

(Langelands Social-Demokrat (Rudkøbing) 17. oktober 1924)


Ifølge Politiken havde en privatmand stillet 44 billetter til studenters rådighed for at arrangere optrinnet. Statsminister Stauning udtalte efter optrinnet at han syntes det var en uforskammet demonstration, og topmålet at benytte det kongelige teater til chauvinistiske demonstrationer, og at han ikke rejste sig op for enhver bordsang. Han afviste at det for ham skulle være nationalsangen, at han var fredsven.


Danmark har ingen Nationalsang.

En Række kendte Mænd udtaler sig om det aktuelle Spørgsmaal.

Danmark har ikke i Øjeblikket en Nationalsang, om alle kan samles om. Slagsbrodervisen "Kong Christian" er ikke Udtryk for Folkets Følelser. Dens nærmeste Afløser er vel nok "Der er at yndigt Land". Men om disse Spørgsmaal udtaler en Række kendte sig i nedenstående Interview:

Vi forelægger først Spørgsmaalet for Hr. Th. Collemorten, der er Formand for de centraliserede danske Arbejdersangforeninger. Han svarer saaledes:

Korsangerne synes om "I Danmark er jeg født".

Ikke alene som Arbejder, men ogsaa som Samfundsborger synes jeg absolut, at "Der er et yndigt Land" er Nationalsangen. Den er indstuderet i mange Arbejder-Sangforeninger og er en udmærket Korsang. Og medens "Kong Kristian" kun er KongerøgeIse, giver "Der er et yndigt Land" selve Danmark og Skønheden. Maaske egner "I Danmark er jeg født" sig til at være Nationalsang; i Kor f. Eks. lyder den bedre end "Der er et yndigt Land", men saa længe der skal vælges mellem "Kong Kristian" og "Der er et yndigt Land", vælger jeg selvfølgelig den sidste. Kongerøgelse bryder Arbejderne sig ikke om.

Th. Collemorten siger, at Sangerne foretrækker "I Danmark er jeg født"

Som Literaturmand synes jeg ...

Jeg synes "Kong Kristian" er Nationalsangen, som Æstetiker og Literaturmand synes jeg det. "Der er et yndigt Land" er ikke god, et Par smaa Enkeltheder i den maaske, men stort set er den sløj, baade Teksten og Melodien. Derfor foretrækker jeg "Kong Kristian".

Hr. Hans Brix.
Literær Konsulent v. Det kgl. Teater.

Den rigtige . . .

Kong Kristian's Melodi er blevet national. Og det sidste Vers af Teksten er smukt, meget smukt. Den er skrevet til Ewalds "Fiskerne" og bliver i Stykket sunget af en Fisker, i sidste Vers synger han om Havet, som giver ham Brødet, det sortladne Hav, der skal bære ham til hans Grav. Men den rigtige Nationalsang er "Der er et yndigt Land".

Højskoleforstander Borup,

Vi har ingen Nationalsang .

For Øjeblikket har vi ingen Nationalsang. "Der er et yndigt Land" burde være det, men Melodien er ikke saa god. Carl Nielsens nye Melodi er bedre, men det er vel svært at faa den ud blandt Folk. "Kong Kristian"s Melodi er udmærket, 

Socialminister Borgbjerg: "Vi er et daarligt stillet Land, hvad Nationalsang angaar ...«.

men Teksten forfærdelig. "Saa Gotens Hjælm og Hjærne brast", hvad er det for Menneskeslagterudtryk? Sidste Vers af "Kong Kristian om det sortladne Hav" er et godt Vers, men det vilde vist være ejendommeligt at have en Nationalsang med et Vers, der endda ikke passer paa hele Nationen. Vi er et daarligt stillet Land hvad Nationalsang angaar. Norge og Finland f. Eks. har udmærkede Nationalsange. Det bedste i denne Sag ville vel være, om en Forfattet kunde skabe en Sang og en Komponist en Melodi, der gav Danmark og Danskerne, Saa vilde vi være fri for lignende Skandalescener som de, der gik for sig i Det kgl. Teater paa Jubilæumsaftenen. 

Gak til H. C. Andersen.

"Der er et yndigt land" er Nationalsangen, "Kong Kristian" er Kongesangen. Men hvad Nationalsangen angaar, siger jeg som min gamle Ven Jeppe Aakjær: Gak til H. C. Andersen. "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" burde være Danmarks Nationalsang.

John. Fønss,
Operasanger.

Men jeg synes nu . . .

Jeg ved ærlig talt ikke rigtigt, hvad der er Nationalsangen. Efter at vi har faaet Sønderjylland igen, er "Der er et yndigt Land" blevet den, der synges mest. Men jeg synes nu alligevel, at "Kong Kristian", der er Kongesangen, er den smukkeste og den mest pompøse og burde være Nationalsangen.

Peter Cornelius.
kgl. Kammersanger.

En hadefuld Sang mod Sværrig.

"Kong Kristian" er ikke Nationalsang, men kun en Sang om alle de Klø, vi efter Sigende har givet Svenskerne under Kristian IV, Kristian V og Frederik IV. Man kan dog ikke lave en Nationalsang, der haaner vor Nabo, Sverige. Hvis "Kong Kristian" havde været lige saa antitysk, som den er antisvensk, havde den været statsfarlig. "Der er et yndigt Land" er Fædrelandssangen. Ingen af vores Fødesange giver Landets Skønhed som den.

A. C. Meyer: "Kong Christian" er en hadefuld Sang.

Kort og godt.

"Der er et yndigt Land" er Nationalsangen. "Kong Kristian" er Kongesangen. Men jeg rejser mig ikke for nogen af dem.

Tom Kristensen.
Forfatter.

Ingen fastslaaet Nationalsang ...

Det er jo en ren personlig Smagsag, naar det ene Menneske synes bedre om denne eller hin Sang som Nationalsang. Mange fanges jo saaledes af den festlige Rytme, der udstraaler fra Musikken til Kong Christian stod ved højen Mast uden ellers at tænke dybere over Sagen, hvortil kommer, at vi til Dato ikke besidder en Sang, der for hele det danske Folk er fastslaaet som Nationalsang. Personlig holder jeg mest af Der er et yndigt Land, fordi denne Sang i Ord og Toner trods sine musikalsk Mangler, for mig gengiver den Stemning, der er over et dansk landskab, naar vort Klima er naadigt.

Emil Holm
Kgl. Kammersanger.

- - -

Hvad mener for Resten vore Læsere om Spørgsmaalet?

(Klokken 5 (København) 17. oktober 1924).

Talen blev  også nævnt under finanslovsdebatten i Folketinget den 28. oktober 1924:

De syngende Patrioter.

I en ypperlig Tale henvendte Statsminister Stauning sig bl. a. til de syngende Patrioter. Han gjorde dem opmærksom paa, at "Kong Kristian" ikke er Danmarks Nationalsang. Dens krigeriske Ord har intet med den nuværende Danmarks Folkeaand at gøre. Den har derimod mange Aar været Konvervatismens Slagsang.

- Heller ikke Kongen har nogensinde ønsket partipolitiske Sangdemonstrationer. Da vi samledes til Dybbølfesten, foraanledigede han Afsyngelsen af "Der er et yndigt Land" ikke Slagsangen om Skræk og  Død.  Det er da rimeligt, at den heller ikke skal bruges ved en Teaterfest.

(Klokken 5 (København) 29. oktober 1924)

Nogen større debat kom der ikke ud af affæren. Ved undervisningsministeriets fejring af Knud Rasmussen i december 1924 bemærkede aviserne at der ikke blev afsunget nogen nationalsang. Nina Bang udbragte en skål for kongen.

Glædelig Flyttedag! (Efterskrift til Politivennen).

De sidste Aars Flyttedage har, ærlig talt, ikke haft meget Humor i sig. For saa vidt der overhovedet var Tale om Flytning var det mest Folk, der stod uden Tag over Hovedet og som nu flyttede med deres Pjus for at søge Ly i Kommunens Husvildebarakker. Derfor er det velgørende engang at møde en munter Flyttedags-Scene, saadan som den ses her paa et Billede fra i Gaar. Det viser hvordan man langer Godset" ud gennem Vinduet for at spare Transporten ned ad Trapperne. der flyttes praktisk og nemt. Det er maaske ikke rigtigt, men Situationen ser ud, som om man havde Lov til at ønske Glædelig Flyttedag.

(Aftenbladet (København) 22. oktober 1924).

Pinlig oplevelse på Rundetårn. (Efterskrift til Politivennen)

Tre smedesvende kunne ikke komme ned.

Ved Rundetårn fik københavnerne forleden en munter oplevelse. De spadserende hørte pludselig høje og flerstemmige råb om hjælp og så sig selvfølgelig om efter de nødstedte, uden dog på gaden at kunne se noget, og først efter nogen tids forløb fandt en behjertet mand på at se til vejrs. Man opdagede da tre smedesvende der havde arbejdet på et patentstillads ved siden af Rundetårn på Trinitatis Kirke. De tre befandt sig øjensynlig i en overordentlig pinlig situation, og med stort besvær fik man dem ved hjælp af en planke transporteret ind gennem en luge. De forklarede da at det havde været umuligt for dem at komme ned med stilladsstolen, og de var derfor blevet ængstelige.

En undersøgelse af stilladset viste dog, at dette ikke fejlede noget, men at det blot var smedesvendene der ikke kunne betjene det. De kunne godt få stolen til at gå opad, men ikke komme ned igen.

(Demokraten (Århus), 11. oktober 1924).

23 december 2024

En Halvfemsaarig. (Efterskrift til Politivennen)

Enkefru Andrea Nielsen.

I Dag fejrer Enkefru Andrea Nielsen sin 90aarige Fødselsdag.

Fru Nielsen, der er fuldstændig rask og rørig, har i 30 Aar boet i Ejendommen Vesterbrogade 110, og hun gaar daglig sin Tur, naar Vejret er til det.

I Gaar, da Fødselsdagsbarnet havde været paa Besøg hos sin Dattersøn, Cigarhandler C. F. Nielsen i Hillerødgade, hvor hun for øvrigt tilbringer Festdagen, tog vor Fotograf ovenstaaende Billede af hende, medens hun hvilede sig paa en af Kvarterets Bænke, en fuldstændig Modelstudie.

(Aftenbladet (København) 25. september 1924).

Vilhelm Ellermann (1871-1924). (Efterskrift til Politivennen)

Dr. med. Vilhelm Ellermann spillede i sin ungdom for Akademisk Boldklub som vandt datidens vigtigste danske turnering fodboldturneringer 1893-94, 1894-95 og 1895-96. Han spillede forward og var turneringens topscorer. 

Ellerman udførte især blodforskning. Afhandlingen "Experimentel Leukæmi hos Høns" (1908) sammen med veterinær Oluf Bang påviste at sygdommen var overførbar og skyldtes en ultravisibel, filtrerbar virus. De opdagede dermed det første kræftvirus. "Undersøgelser over den perniciøse Anæmis Histologi" var et vigtigt bidrag til viden om arten af knoglemarvsceller. Ellermann udviklede også forbedrede metoder til påvisning af tuberkelbasiller i hoste og til tælling af blodlegemer.

Han blev senere retsmediciner og patolog og blev prosektor på Bispebjerg Hospital i 1913 og professor i retsmedicin ved Københavns Universitet fra 1914. 

Den 4. juni 1913 fandt man ved tørvegravning i Jylland en mand iført skindkofte. Liget blev sendt til Retsmedicinsk Institut i København hvor assistenten, Vilhelm Ellermann undersøgte det. Han fik mistanke om at Nationalmuseets opfattelse af at det måtte dreje sig om en tater fra omkring år 1700 eller en savnet arbejdsmand fra 1860. Ellermann havde imidlertid erfaring fra opgravede ligdele i mosetørv om at det kunne holde sig meget længe. I 1916 påviste han at surt reagerende højmose og især sphagnumsyre kunne fremkalde en ejendommelig mosegarvning. Denne opdagelse vakte international sensation. Se Preben Geertinger: Af en retsmedidiciners bekendelser (2021).  

I 1914 overtog Ellermann professoratet i retsmedicin efter Knud Pontoppidan (1853-1916) som havde en klinisk psykiatrisk tilgang til faget. Ellermann var mere teoretisk og biologisk orienteret og satte gang i flere dyreforsøg i instituttets laboratorier. 


Den nye retsmedicinske Professor.


Dr. med. V. Ellermann.

Som meddelt i vor Aftenudgave i Gaar, er Prosektor Dr. med. Vilhelm Ellermann udset til Professor Pontoppidans Efterfølger i Professoratet i Retsmedicin.

Denne Efterretning kommer ikke overraskende, thi indenfor Lægekredse var Dr. Ellermann forlængst udpeget til Stillingen, og der kunde kun være Tale om en enkelt Konkurrent, som vidstes ikke at være Ansøger.

Dr. Ellermann hører til vore mest bekendte yngre Videnskabsmænd, og hans Navn har ikke blot herhjemme en smuk Klang, men ogsaa i Udlandet gennem de mange fremragende Arbejder, han har præsteret paa forskellige af Pathologiens Omraader. Han viste meget tidligt udpræget videnskabelige Anlæg. Allerede som ganske ung Læge drog han ud for at studere pathologisk Anatomi, og fra dette Felt hentede han Emnerne til en Guldmedailleafhandling og fik sin Doktordisputats, der vakte betydelig Opsigt.

For den strenge Videnskab glemte Dr. Ellermann dog ikke den praktisk Side af Medicinen. Han har saaledes gennemgaaet en meget fyldig og alsidig Hospitalsuddannelse, været Kandidat ved Kommunehospitalet, klinisk Assistent og Reservelæge ved Frederiks Hospital og Reservelæge ved Blegdamshospitalet.

I en Aarrække har han assisteret Professor Pontoppidan som Prosektor ved det retsmedicinske Institut, og for Tiden beklæder han Stillingen som Prosektor ved Bispebjerg-Hospitalet.

Dr. Ellermann møder saaledes med de bedste Forudsætninger til sit nye Embede, idet han forbinder klinisk Erfaring og ualmindelig praktisk Dygtighed med Videnskabsmandens store Lærdom. Dertil kommer en usædvanlig stor Energi og Arbejdskraft. Han har skrevet talrige originale Arbejder, nogle saa sprænglærde, at de kun kan læses af Specialkyndige, og andre, som bærer Vidne om stor praktisk Sans. Han har angivet originale Undersøgelsesmethoder, der har baaret Navnet Ellermann Verden rundt gennem de videnskabelige Tidsskifter, og i den hjemlige medicinske Presse er han en af de mest frugtbare Forfattere, ligesom alle Læger kender hans udmærkede praktiske Vejledning i bakteriologisk Undersøgelse.

Dr. Ellermann, der hyppigt har studeret i Udlandets videnskabelige Centrer, har nylig opholdt sig i længere Tid i Paris for at studere Retsmedicin. Han vil utvivlsomt let glide ind i sin nye Stilling, hvor han i Forvejen er saa godt hjemme, og Universitetet vil være beriget med en udmærket Lærer og en frodig, initialivrig Videnskabsdyrker. De studerende og Embedslægerne vil faa en Professor, som de kan høre med Glæde og Udbytte, og Retten vil faa en Mand, hvis Afgørelser kan modtages med den største Tillid.

Dr. J.

(Nationaltidende 28. januar 1914).

I 1914 skrev han en artikel om retsmedicinsk bedømmelse af hermafroditter. Seksualbiologien var noget nyt. Ellermann skrev bl. a.: ”Kønsbestemmelsen har retsmedicinsk Betydning, dels i Skilsmisser og Arvesager, dels i kriminelle Sager (Sædelighedsforbrydelser). Endelig kan der være Tilfælde, hvor et individ ønsker at skifte Køn officielt for at opnaa de Rettigheder, som dermed følger i Retning af Kønsforbindelser og Levevis”. Ellermann definerede køn ud fra mand- og kvindekategorierne som ses som grundlæggende forskellige. Han opdelte køn i primære kønskarakterer (testikler eller ovarier), sekundære kønskarakterer (knoglestørrelse, muskler og behåring), samt tertiære kønskarakterer (psykiske træk). Sidstnævnte betegnede han som ”først og fremmest den specifikke Kønsdrift, der normalt er hetero-sexuel (…) dernæst det mandlige resp. kvindelige Væsen: Summen af Interesser, Evner og Tilbøjeligheder. Forskellighederne paa disse Punkter behøver formentlig ikke nogen nærmere Omtale”. Om hermafroditter skrev han: ”Det er jo paa Forhaand det naturlige at betragte Kønskirtlerne som det faste Grundlag [for kønsudviklingen], og der er saa meget mere Grund dertil, som Eksperimentet tilsyneladende afgav en Støtte herfor”. (Vilhelm Ellermann: Den retsmedicinske Bedømmelse af Hermafroditerne. Ugeskrift for Læger, 76, 1914). Se artiklen "De Ulykkeligste iblandt os" her på bloggen.

50 Aar.

Professor Vilhelm Ellermann



Som i de fleste Forhold er der utvivlsomt ogsaa med Hensyn til Kvaliteten af Studie- og Eksamens-Hold en vis Periodicitet. Og det kan vistnok med Føje hævdes, at den Aargang unge Medicinere, der gik i Gang med deres Studium i Begyndelsen af det sidste Ti-Aaar af forrige Aarhundrede, var af særlig fin Kvalitet. Mange af dette Kuld har i en ung Alder gjort deres Navne fordelagtig bekendt; flere af dem staar nu i første Række indenfor dansk Lægevidenskab.

Professor i Retsmedicin ved Københavns Universitet, Dr. med Vilhelm Ellermann hører til dette Kuld, og allerede inden "Cantussen" havde hans gode Hoved og utvivlsomme videnskabelige Anlæg gjort ham bemærket blandt Lærere og Kammerater. Han tog en sin Eksamen i 1896, studerede saa patologisk Anatomi og almindelig Histologi i Heidelberg og lod disse Studier give sig Udtryk i en Afhandling om Undersøgelser over Æggestok- og Nyresvulster, der skaffede ham Universitetets Guldmedaille. Forskellige Hospitalsansættelser vekslede herefter mod Studieophold i Udlandet, i 1902 tog han den medicinske Doktorgrad med en Afhandling om Undersøgelser over Marvskedefarvningens Kemi, i nogle Aar var han derefter successive Reservelæge ved Blegdamshospitalet og Frederik Hospital samt Assistent ved Kommunehospitalets patologiske Institut og ved Universitetet retsmedicinske Institut, hvilken sidste Ansættelse indicerede hans fremtidige videnskabelige Hoved-Specialitet. I 1914 udnævntes han nemlig til Professor i Retsmedicin ved Universitetet, og et Par Aar efter blev han Formand for Retslægeraadet.

Professor Ellermann har endvidere i en Del Aar været Censor ved lægevidenskabelig Eksamen og Eksaminator i Retsmedicin, og hans videnskabelige Position markeres iøvrigt bl. a. ved Medlemsskab af Videnskabernes Selskab og med Formandsposten i Biologisk Selskab. Imorgen træder han ind i de 50aariges Fylking - Side om Side med en Række gamle Studiekammerater, der i de kommende Aar vil være vor Lægevidenskabs og Lægestands Triarier. Denne Indtræden i "de unge Veteraners Kreds" vil sikkert give den ansete og elskværdige Videnskabsmand mange Vidnesbyrd om, at han baade indenfor og udenfor Lauget er en afholdt og skattet Mand.

(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 27. december 1921).


I forbindelse med lægeerklæringer i forbindelse med spirituspåvirkede færdselsuheld anbefalede Retslægerådet hvor Vilhelm Ellermann var formand, at få fastslået bestemte, videnskabeligt betryggende metoder for en spiritusprøve. I 1922 udtalte rådet sig for første gang i en sag om spirituskørsel. Professor Ellermanns navn dukkede op ved adskillige drabssager i København.


Dødsfald.

Professor, Dr. med. V. Ellermann.

Artiklen noget slørede foto er her erstattet af Vilhelm Ellermann. Det kongelige Bibliotek. Muligvis beskyttet af ophavsret.

I et Par Dage har man vidst, at Professor Vilh. Ellermann laa alvorlig syg paa Rigshospitalet, hvor Prof. Schaldemose havde opereret ham for en Flegmone paa Halsen, en akut Bindevævsbetændelse, der var opstaaet gennem en ubetydelig Infektion. Betændelsen medførte hurtigt en universel Blodforgiftning, men man haabede dog at redde hans Liv, og i Gaar Morges sporedes nogen Bedring- Op ad Dagen forværredes Tilstanden imidlertid atter, og ud paa Eftermiddagen lukkede Professor Ellermann sine Øjne for stedse.

Efterretningen om hans Bortgang vil blive modtaget ikke alene med den Bestyrtelse, som en saadan brat Død altid vil vække, men med den dybeste Beklagelse. Thi den betyder baade rent menneskeligt set en stor Sorg for hans Familie og Venner og et uerstatteligt Tab for Videnskaben og den Gerning, han dyrkede med saa ualmindelig Dygtighed.

Vilhelm Ellermann blev kun 52 Aar gammel. Han var født i København den 28. December 1871, blev Student 1889 og tog medicinsk Embedseksamen 1896.

Efter at have tilbragt en Tid i Heidelberg, hvor han studerede Patologisk Anatomi og Histologi, var han ansat ved forskellige københavnske Hospitaler, og samtidig arbejdede han paa en Afhandling, der indbragte ham Universitetets Guldmedaille. Paany studerede han i Udlandet og var derefter Kandidat paa Kommunehospitalet og klinisk Assistent i Kirurgi ved Frederiks Hospital. I 1902 fik han Doktorgraden paa et fortrinligt Arbejde om Marvskedefarvningemes Kemi og begyndte nu at praktisere i København. I en Aarrække var han samtidig Reservelæge, først paa Blegdamshospitalet, senere paa Frederiks Hospital, og Assistent ved Kommunehospitalets patologiske Institut og ved Universitetets retsmedicinske Institut. I 1913 blev han Prosektor ved Bispebjerg Hospital, og i denne Stilling vedblev han at virke, efter at han i 1914 var bleven Knud Pontoppidans Efterfølger som Professor i Retsmedicin og senere Formand i Retslægeraadet.

Den praktiske Lægegerning interesserede næppe Professor Ellerman. Han var den fødte Videnskabsmand og arbejdede med en ualmindelig Stringens og Dygtighed. Sammen med afdøde Professor Erlandsen har han skrevet en Række værdifulde Afhandlinger af mikroskopisk og bakteriologisk Indhold, der viste ham som en fremragende Tekniker, og hans Arbejder om Anæmierne og Leukæmierne skabte ham et Navn Verden over ved deres Grundighed og Originalitet. Navnlig hans Undersøgelser over Leukæmien er banebrydende. Det lykkedes ham (og 0. Bang) i 1909 at overføre Hønseleukæmien fra Dyr til Dyr, og han havde dermed vist, at denne Sygdom var af infektiøs Natur, foraarsaget af usynlige Bakterier. Hans Undersøgelser støtter imidlertid i høj Grad den Antagelse, st ogsaa Menneskets Leukæmi - eller Leukose, som han kaldte Sygdommen - er en infektiøs Lidelse, hvad enten den har sin Oprindelse fra en Sygdom i Benmarven eller i det lymfatriske System.

Professor Ellermann førte en veltalende og livlig Pen, men ellers var han ikke af mange Ord. Bag hans tilknappede Væsen gemte der sig dog baade Lune og Humor, og han var en trofast Ven for dem, han sluttede sig nærmere til. Han havde rnange Interesser udenfor sin Videnskab, var meget musikalsk og elskede Kunst Den Berømmelse, hans Arbejder skaffede ham, gik ham aldrig til Hovedet. Og han vandt megen Anerkendelse baade herhjemme, hvor han var Medlem af Videnskabernes Selskab, og i Udlandet, hvor de fleste af hans Arbejder kom frem.

Professor Ellermann efterlader sig Hustru og en ung Søn, om hvem megen Medfølelse vil samle sig.

Dr. J.

(Nationaltidende 25. september 1924).


Professor Vilh. Ellermann død.

Døden har i Gaar bortrevet en af vore kendteste Videnskabsmænd, Professor Vilhelm Ellermann, Lederen af Retsmedicinsk Institut Han blev kun 52 Aar gammel og døde som Følge af en Sygdom, han havde paadraget sig under Udførelsen af sin Gærning.

For nogle Dage siden, da Professoren var beskæftiget med Obduktion, følte han sig generet af en Filipens paa den ene Kind. Han rev Hul paa Filipensen og maa derved have tilført det aabne Saar en Liggift. Der udviklede sig i hvert Fald en Blodforgiftning, og i Fredags var Ansigtet og Halsen angrebet af et hæftigt Udslet, saa Professoren maatte lade sig indlægge paa Professor Schaldemoses Klinik. Forgiftningen greb trods gentagne Operationer saa stærkt om sig, at det snart stod klart, at det her gjaldt Liv eller Død, og i Gaar Eftermiddags Kl. 3 indtraadte Døden.

Vilhelm Ellermann blev født 1871. 18 Aar gammel blev han Student, i 1899 erhvervede han Universitetets Guldmedalje, og i 1902 blev han Dr. med. ved en Afhandling om Undersøgelser over Marvskedefarvningernes Kende. Efter at have beklædt forskellige Embedsposter blev han i 1913 Prosektor ved Bispebjærg Hospital og i 1914 blev han Professor i Retsmedicin ved Københavns Universitet. Siden 1917 har han været Formand for Retslægeraadet og Leder af Retsmedicinsk Institut. Det var særlig i sidstnævnte Egenskab han kom i Forbindelse med den store Offentlighed.

Personlig var han en elskværdig og meget forekommende Mand, omend han til Tider kunde være noget tilknappet, naar det drejede sig om Embedsforretninger.

Baade Videnskaben og Retslægevæsenet mister ved Professor Ellemanns Død en Mand, der næsten er uerstattelig, da der ikke paa dette specielle Felt i Øjeblikket findes nogen, der kan løfte Arven efter ham.

Hans Arbejde føres foreløbig videre af hans to Assistenterm Doktorerne Seemann og Fog

Afdøde efterlader sig Hustru og Barn.

(Social-Demokraten 25. september 1924)


Ved hans begravelse talte bl. a. dr. med. Mogens Fenger (ifølge Roskilde Dagblad 30. september 1924);

"Professor Ellermann mødte Tanken om Døden med fuldendt Fatning. Han forstod, at han havde naaet de fleste af de Maal, Livet havde sat ham; han vilde nødig løbe Faren for at gentage sig selv, blive gammel og smidt bort som et udslidt Stykke Værktøj ... Vi andre saa anderledes paa det; for os stod han paa Højden af sin Kraft og havde endnu meget at udrette. Vi glemmer aldrig den Renhed og Sandhed, som prægede hans personlighed... "


Efterfølgende viste det sig at Ellermann døde som følge af miltbrand fra en ny barberkost. Den var fremstillet af kinesiske hestehår. Dette vakte almindelig bekymring. Professor Oluf Thomsens og lektor Vilh. Jensens undersøgelser viste at Ellermanns barberkost var inficeret med miltbrandsporer, men havde ikke været i stand til at påvise noget lignede for andre af denne type barberkost. De havde fået fat på 37 ud af et parti på 288. Og man havde heller ikke andre tilfælde. Generelt advarede de mod barberkoste fra Kina, Rusland og Sibirien da disse før havde vist sig inficerede. 

En søgning i Google Books på hans navn viser at hans videnskabelige forskning om bl. a. kræft, retrovirus m. v. fortsat citeres i talrige bøger på engelsk, tysk og andre sprog internationalt. Vilhelm Ellermann påviste sammen med professor ved Landbohøjskolen, Oluf Bang (1881-1937) at leukæmi hos høns har stor lighed med leukæmi hos mennesker, og at hønseleukæmi skyldes et virus. Denne opdagelse vakte international opmærksomhed og fik stor betydning for kræftforskningen. 


Vilhelm Ellermanns gravsted på Vestre Kirkegård, Afdeling 10, række 11, nummer 12. Dr. med Vilhelm Ellermann. Professor ved Københavns Universitet. 28.12.1871-24.9.1924. Og hustru Agnes Ellermann. 27.6.1875-20.3.1963. Mogens Ellermann. Overlæge dr. med. 21.2.1904-2.8.1977. Og hustru Sigrid Ellermann 5.12.1895-6.4.1981. Hun var tidligere sygeplejerske. Sønnen Mogens var overlæge  ved Københavns militærhospitals psykiatriske afdeling 1856-1974. Foto Erik Nicolaisen Høy.