15 juli 2014

Svar paa Spørgsmaalet i Politivennen No. 60 i Anledning af Helten paa Nørrebro den 9de Juni.

Da jeg omtrent kl. 10 om aftenen kom på broen over Peblingesøen, hørte jeg et nødskrig, og da jeg tydelig kunne skelne at det var et fruentimmerskrig, sprang jeg ilende til for om det var muligt at afværge uorden. Da jeg kom for enden af den østre Farimagsvej, fandt jeg et fruentimmer, vel klædt, opsvulmet i panden som grædende beklagede sig over at være mishandlet af en underofficer, iklædt det Sjællandske Infanteri-regiments mundur, der stod hos hende med dragen sabel. Hvorpå man fratog ham den og leverede den til politirettens undersøgelse. Hvilket foretoges den 17. juni hvor sagen under lovens ed blev forklaret af de civile og efter formodning henvist til krigsretten for der at pådømmes. Bliver jeg underrettet om sagens udfald, skal jeg med fornøjelse igen underrette mine medborgere derom.
Møller.

(Politivennen. Hæfte 5, nr. 61, den 22 Junii 1799, s 968-969)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar