15 juli 2014

Uhumskheder i Fredriksberggade.

Da min vej hver aften er forbi Farvergade langs ad volden til Frederiksberggade, har jeg adskillige gange bemærket en afskyelig lugt fra rendestenen som løber forbi ovenanførte gader. Jeg har ofte tænkt på at spørge en eller anden i nabolaget fra hvem sådan uhumskhed kom der forårsagede sådan stank. Men altid er det truffet sig at jeg ingen har set, indtil sidste torsdag aften da jeg traf en mand på hjørnet af Frederiksberggade som på mit spørgsmål herom gav til svar at denne lugt var beboerne der i nabolaget næsten hver aften på førhen anførte tid besværet af. Den skyldige hertil sagde han at være en brændevinsbrænder Niels Christensen som bor i huset nr. 152 mellem Frederiksberggade og Lavendelstræde, samt at han havde køer stående i kælderen og disses urenligheder udskyllede han med vand i rendestenen.

Dette beder jeg må blive indført i deres blad, så den ansvarlige om sådan uorden kan blive bekendt og underlig nok er det at den i det distrikt værende vægter eller nattepatrulje kommisæren ikke for lang tid siden har indgivet rapport herom til politiretten, at skadeligere følger med tiden kan forebygges.

København den 21. juni 1799
Ole Ordenselsker.

(Politivennen. Hæfte 5, nr. 61, den 22 Junii 1799, s 970-971)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar