16 august 2014

I Anledning af den i No. 115 indrykkede Opfordring til Hr. Brummer.

Uagtet jeg holder mig overbevist om at hr. Brummer der ikke vel kan andet, svarer på opfordringen, og uagtet det altså er muligt at hans svar kan støde sammen med denne min erindring i Deres blad, og måske da et og det samme siges to gange, har jeg dog ikke villet undlade at tilsende Dem følgende notabene:

1) er det ikke afgjort at det princip der i opfordringen fremsættes, som det regeringen blot af prisværdig omsorg for oplysningen har gjort en undtagelse fra, hvad angår til trykte skrifters og papirers indførsel dette princip: At indførelsen af fabrikata bør bære større byrder end indførelsen af de rå materialer for ikke at nedtrykke, men opmuntre fabrikationen i landet selv, er det lovgivren i toldforordningen 97 har haft for øje. Indledningen giver endog ikke utydelige vink på det modsatte.

2) Er papir en af de ting der lige såvel kaldes fabrikata som rå materialer. En bogtrykker kalder det med det sidste navn, en papirmøller derimod med det første. Jeg anfører dette blot for at gøre opmærksom på at man i opfordringen gør en urigtig applikation af hint princip på papiret som vare. Da jeg forresten i overensstemmelse med det ovenfor sagte ikke tror at lovgiveren ved tolden på papiret har villet ophjælpe fabrikationen af denne vare, hvorfor over 100.000 rigsdaler årligt udgår af landet. Denne fabrikation er hos os så langt tilbage at den ikke ved så små midler kan trækkes frem.

(Politivennen 1800, Hæfte 9, nr. 116. 12 Juli 1800, s 1845-1847)

Redacteurens Anmærkning

Der er tale om artiklen i nr. 115.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar