20 september 2014

Om udlejede Klasse-Lotterisedler.

Ikke så meget for at læserne af jøden Juda Jacobsens bekendtgørelse i Adressekontorets Efterretninger angående den af ham begåede fejltagelse med at udleje nr. 28596 og 28847, om anledningen til disse uforståelige avertissementer med lige så uforståelige senere indrykkede forklaringer over samme, men meget mere for at advare den eller de som muligvis kunne falde på at prøve lykken med at leje lotterisedler af nævnte Jakobsen eller andre, om derved at iagttage den fornødne forsigtighed, er det jeg herved vil bekendtgøre denne sags sammenhæng.

Tirsdag den 22. september sidste går jeg efter anmodning af nogle venner til klasselotterikollektør Juda Jakobsen for at leje nogle numre til den påfølgende dags trækning. Han var straks ved hånden med at levere mig seks sedler, NB ikke originalsedler, men af ham selv udstedte, hvorved han forbandt sig at udlevere originalsedlerne i tilfælde de på disse sedler skrevne numre den 23. september udkom med gevinst. Og han forsikrede derfor mundtlig at ingen af de numre han udleverede til mig, var udtrukket, hvilket naturligvis også måtte være conditio sine qva non. Og for at gøre mig så meget mulig sikker i at denne hans forsikring medførte sandhed, viste han mig at han af kontrolløren ved lotteriet, dagligt fik de numre som af hans kollektion var udtrukket.

Efter det løfte jeg havde givet mine venner om at være øjenvidne til den os muligvis forestående lykke, går jeg den 23. september op på Rosenborg Slot for at se på lotteriets trækning, og jeg erfarede da straks af hr. kontrollør Hansen at de to før nævnte og mig lejede numre allerede var udtrukket som frilodder. Den ene den 18 september og den anden den 21 næstefter.

Så snart trækningen den dag var forbi, går jeg til jøden Jakobsen og siger ham min mening om hans forhold med tillæg at jeg i aviserne vil bekendtgøre samme til advarsel for andre. Efter at jeg således har fremsat anledningen til førnævnte hans bekendtgørelser, må jeg endnu anmærke et tilfælde som muligvis kan indtræffe med disse lejesedler. Dersom fx en stor gevinst udkom på en sådan lejeseddel, vat det muligt at når man meldte sig med sit interimsbevis for at å originalsedlen at få til svar at det ar en fejltagelse af numre, og at man derfor kunne få sine udlagte penge tilbage. Dette var nemlig Jakobsens svar til mig i henseende til de to numre som var udtrukne.

Og for at undgå en sådan fejltagelse var det forsigtigst at originalsedlen blev deponeret hos en tredje mand.

Endnu må jeg tilføje at jeg ikke af Jakobsen har villet modtage de 2 rigsdaler han tilbød mig for nævnte 2 sedler. Men er sindet at tiltale ham for domstolen til tilbagebetaling af de 6 rigsdaler han fik for alle seks sedler. Og desuden påstå ham straffet for hans urigtige forhold. Og jeg mener at han er pligtig at give mig pengene tilbage for alle sedler, på grund af at disse er mig overdragne uno actu, og da han i henseende til de to ikke kan præstere akkorden vil den hele kontrakt efter min påstand blive kendt ugyldig.

Og at han for hans urigtige forhold vil blive kendt strafskyldig, er efter min mening lige så indlysende. For dersom foregivende af fejltagelse kunne fritage for straf, da ville endog grove forbrydere vide at undgå samme.

Chr. Fred. Dahl
Candidatus Juris
Antonistræde nr. 323.

(Politivennen. Hefte 14. Nr. 180, 3 October 1801, s. 2872-2875)


Redacteurens Anmærkning

Der faldt som i denne sag som blev offentliggjort i Politivennen. nr. 182, 17 October 1801, s. 2900-2902. Hvidberg mente ikke Jakobsen var vidende om at sedlerne var udtrukket, og blev dømt til kun at tilbagebetale 2 rigsdaler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar