11 marts 2015

Angivelse af en slem Drengeuskik.

Udenfor det hus hvor jeg bor, er et skammeligt opløb af drenge, dels ved at spille klink, dels ved at spille som jeg har hørt, nærmest til væg og hyp. Under spillet bliver der uenighed, og deraf følger slagsmål. - Mine børn som går mine ærinder, kan aldrig komme ud af gadedøren uden at blive overfaldet af disse ugudelige drenge. Blandt disse udmærker sig især 2 skomagerdrenge som viser al den uartighed som kan tænkes af gadedrenge. Hvilket dog er meget sagt. - I gør den 25. april var optrinnet meget gyseligt. Jeg så at den ene dreng overfaldt den anden, og det kom til et blodigt slag. Man så blodige næser, og øjne som vist bliver blå, og en hvalp af en dreng der bag fra slog et velklædt menneske i ryggen så at han havde nær tumlet. - Det var at ønske at der måtte lægges bånd på dette slags uorden, og disse drenge jages væk.

J. P. Schiøtt.
Kobbertrykker, hjørnet af Antoni- og Kristen Bernikowsgade.

(Politivennen nr. 470, 25. april 1807, s.7464-7465)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar