13 juni 2016

Om Nævefægtningen paa Nørrebros Theater

I nyeste Morgenpost, nr. 229 læses et stykke med overskriften: "Nørrebros Teater," i hvilket et slagsmål beskrives mellem "teatrets førstedirektør og en af de vigtigste af personalet." Det hedder deri at førstedirektørs meget upassende og fornærmende adfærd mod sin kollega skal have fremkaldt denne scene. Videre at den førstedirektør dog burde vide at besejre sin overordentlig hidsige og stridbare adfærd. og endelig at det ikke er første eller anden gang det er kommet til håndgribeligheder mellem ham (førstedirektør) og forskellige af de andre (teaterets personale.)

Da det er almindelig kendt at privilegium til at indrette teatret på Nørrebro allernådigst er forundt den hos os i en række år hæderligt bekendte Philippo Pettoletti. Denne mand er altså de facto teatrets første, ja vel egentlig eneste direktør, så mange og blandt disse anmelderen har troet at det var ham som der var peget på i nævnte blad. Og med forundring antog man den joviale mand der så ofte har moret københavnerne med sit udmærkede komiske talent, forvandlet til en gulsottig, kamplysten klopfægter


Men senere har man erfaret at ophavsmanden til dette spektakel uden for teatret var den bekendte Lewin (som for øvrigt under sit ophold her kun såre lidt har glædet publikum ved sin kunstfærdighed). Og anmelderen tror at burde gøre opmærksom på det for at forebygge en misforståelse der let kunne opstå, da den pågældendes navn i den artikel i Morgenposten ikke er nævnt og han hele tiden benævnes teaterets førstedirektør. Hvilket formodentlig har sin oprindelse i at man i de udenlandske skuespillerselskaber har direktører for de forskellige grene af forestillingerne, således som en direktør for dansen, en for skuespillet, en for musikken osv. For den første direktør er dog som sagt vel egentlig Pettoletti hvem man virkelig må beklage da han efter de mange uheld han har haft ved det med så megen smag indrettede teater, nu endog ser den huslige fred brudt. Efter rygtet skal han endog have haft en proces med hr. Lewin som nyligt skal have været til sinds at forlade landet.

I øvrigt tillader anmelderen sig at bede hr. Lewin om for sin egen skyld at erindre at han her til lands ikke mere end noget andet sted i Europa lever blandt uopdragne mennesker og bjørne: En tanke som desværre end ikke skal være udryddet hos uvidende udlændinge. Men at hans færd her sikkert vil blive lige så bekendt i udlandet som han var kendt her før sin hidkomst.


Gid det øvrige personale ved dette så vel indrettede, smagfulde teater hvis hr. Lewin skulle udføre sin rejseplan, må ved egen erfaring finde sandheden af det bekendte: "Concordia res parva crescunt"


Beeken


(Politivennen nr. 705, Løverdagen den 4de Juli 1829, s. 438-441)


Redacteurens Anmærkning

Det gik ifølge Kjøbenhavnsposten 20. marts 1829, side 186 ikke så godt på teatret:
Forestillingerne paa Nørrebroes-Theatret, der i de sidste Maaneder kun have været lidet besøgte, og endog have medført Tab for Entrepreneurerne, ville ved Slutningen af denne Maaned ophøre for nogen Tid, men igjen begynde efter den stille Uge. Mellemtiden vil man her anvende til Theatret og Maskneriets fuldkomnere Istandsættelse, og Personalet agter imidlertid at give et Antal af ti Forestillinger paa Helsingørs Theater. I Anledning af enkelte punkter i den mellem Entrepreneurerne paa 4 Aar oprettede Contract, og andre Misforhold, føre de for Tiden Proces ved Hof og Stadsretten, paa hvis Udfald en nærmere Bestemmelse af deres indbyrdes Forhold vil beroe. Jomfruerne Lewin skulle imidlertid have erholdt et fordeelagtigt Tilbud om Engagement i Berlin, den ældste, Rosa, der skalværei besiddelse af et fortrinligt Syngetalent, som Sangerinde, og Søstrene, Flora og Elisa, som Dandserinder.
Bedre forlød det ikke fra Kjøbenhavnsposten 14. juli 1829, side 454:
Paa Nørrebroes-Theatret vilde i Søndags keiserlig russisk Theater-Maskinmester Griffe, der paa Reisen tilPetersborg er ankommen hertil, forevise nogle Skyggespilforestillinger, der skulde sees i Mørke. Men Maskineriet kom noget i Uorden, og hans Fremstillinger lede saaledes en Standsning, som hos Endeel af Publikum fremkaldte Støien og Mishagsyttringer. I det Mørke, hvori Tilskuerne maatte sidde, forefaldt tillige Uordner, ved hvilke Endeel af Galleriets Publikum isærdeleshed viste sig Pøbelnavnet fuldkomment værdigt. Hr. Griffehar nu offnetlig anholdt om Overbærenhed med hans Uheld, som han tilskriver Mangel paa Lokal-Kundskab, og lover ved en følgende Forestilling, som han vil give paa Torsdag, at bortrydde enhver Hindring og gjøre sig værdig til Publikums Bifald.
Der er tale om den engelske mimiker Joseph L. Lewin. En engelsk mimiker og ortodoks jøde. Nævnt for forestillinger i London og Hamborg mellem 1802 og 1815. I 1828 kom han til København og Pettolettis teater. Lewin svarede igen i Kjøbenhavnsposten, 14. juli 1829:
ErklæringOmendskjønt allerede Forfatterens Navns-Underskrift afgiver et tilstrækkeligt Forsvar mod det Angreb, som i No. 705 af "Politievennen" er indført imod mig, og jeg desuden, med hensyn til den deri berørte Begivenhed, paa høiere Sted er retfærdiggjort som Fader, saa anseer jeg det dog for min Pligt imod et æret Publikum, der uden at have den Kundskab om Sagen, som ei engang min Angriber har troet at burde skaffe sig, let kunde vidledes, herved offentligen at erklære: at ene og alene en Instigation ligger til Grund for det hele Angreb, hvis Characteer enhver upartisk og redeligt tænkende Mand saaledes ved første Øiekast vil vide at bedømme. Nørrebroe, den 9de Julii 1829. J. Lewin.
Han brød allerede året efter med Pettoletti og arbejdede i stedet for Pricerne på Vesterbro. Dem ragede han uklar med i 1830 da to af hans tre døtre giftede sig med hhv. Adolph Price (1805-1890) og James Price (1801-1865). Han forlod så Danmark og sidste spor af ham er i Weimar 1832. Hans kone Juliette Rosette er begravet på Assistenskirkegården 1863, hvilket betyder at hun var konverteret til kristendommen. Så man kan gætte på at han også er raget uklar med hende.

Annonce fra Kjøbenhavnsposten, 16. juli 1830, hvori det oplyses at jomfru Rosa Lewin optrådte som Columbine efter en længere pause:
Vesterbroe-Theatret.
Dette Theater vedbliver at afvexle med Opførelsen af endeel af dets yndede ældre Pantomimer. Saaledes gaves i Søndags tvende af disse, og iaftes den i langt Tid uopførte Pantomime: "De tre feige Fiskere ved det natlige Stævne." Jfr. Rosa Lewin, der i nogen Tid har været afholdt fra at spille Colombine, optraadte i Søndags atter i dette Partie, og hilstes ved denne Leilighed af Publikun med Bifaldsyttringer. De gymnastiske og eqvilibristiske Kunster, der, foruden Liniedandsen, blive givne, bidrage, ved den Sikkerhed og Færdighed, hvormed Brødrene Carl og James Price og Sødskendene Josephine og Carl Winther udføre dem, ikke lidet at forøge disse Forestillingers Interesse.
Det latinske "Concordia res parva crescunt" i slutningen af artiklen kan vel nærmest oversættes til "små ting blomstrer ved enighed."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar