Hvornår kan man vente de så længe omtalte forandringer på Toldboden? Der siges at så mange forskellige autoriteter skal afgive deres betænkninger i denne sag at det ikke er rimeligt at de nogensinde ville blive aldeles enige om udførelsen, men måske det forholder sig ikke så og at kun de nødvendige midler savnes. Hvorledes det end er, må det beklages at alt på Toldboden forbliver uforandret i sin gamle skikkelse og at intet gøres for at skaffe den et for hovedstaden værdigt udvortes. Gamle trætrapper og trærækværk vansirer den nu. Af slam, tang og al slags uhumskhed ses et oplag mellem Toldboden og Langelinje. Den såkaldte flydebro står ved højvande under vand, så at dampskibets rejsende kommer i land eller ombord med våde fødder. Det er i sandhed på tide med en forsvarlig bro med stentrapper og jernrækværk at afhjælpe disse onder. En bro der går så langt ud i vandet at dampskibene med bekvemmelighed kunne lægge an ved samme, og at rejsende og deres bagage derved undgå den især i mørke og dårligt vejr ubehagelige og besværlige transport med både. Vel yder denne en rig indtægtskilde for bådenes privilegerede ejer. Men bør den enkelte mand beriges på publikumsbekostning ved at skaffe det en bådtransport som det var langt bedre tjent med at kunne undværes? Hvilke virkelige vanskeligheder kunne forhindre at dampskibene indtil en sådan bro tilvejebringes, lægge an ved broen mellem Toldboden og bommens vagt? Når heste er ombord, ilandsættes de dog der, og hvorfor vises da ikke passagererne samme opmærksomhed? At i København hvis dybe havn er bekendt over hele verden, dampskibe alene ved både sættes i forbindelse med landingspladsen, må for fremmede og i vore forhold uindviede synes utroligt.
Hvorledes det ser ud med Toldbodens omgivelser, betegnes træffende ved følgende citat af en artikel som nyligt læstes i folkebladet: "Det første der modtager den indtrædende ved Toldbodens jernport, er et lavt, skrøbeligt og lappet plankeværksskur hvor gamle både findes lagt hen. Brokkens Bod og en række smudsige træboder som ville skæmme landingspladsen i den ringeste købstad. De fortjener at aftegnes, før de falder sammen som et historisk kuriositetsbilag til en tilkommende beskrivelse af København."
Under disse omstændigheder villesummen der medgik til en så almennyttig forandring som toldboden og dets omgivelses anlæg og forskønnelse, blive vel anvendt til ære for regeringen og nationen.
(Politivennen nr. 1319, Løverdagen, den 10de April 1841. Side 225-227).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar