20 september 2019

Kvinder og Undervisning. (Efterskrift til Politivennen)

"Thi naar man spørger sig om Hensigten af disse Forelæsninger, da kan den ikke være at gjøre vore Damer lærde; endnu mindre, at gjøre dem halvlærde; heller ikke kan den være at danne Tilknytningspunkter i Conversationen, thi denne vilde da tabe al Forfriskning; heller ikke at gjøre Damerne skikkede til med Interesse at høre paa fornuftige Mænds Samtaler; thi ere disse fornuftige, ville de gjøre det alligevel; desuden hvis Hensigten var en af disse to sidst anførte, da vilde bag Øiemedet være at gjøre Damerne lærde - en Ting som ingen forstandig Mand kan ønske ... Indsenderen vil ikke undersøge, hvorvidt det egentlig er meest behageligt for den dannede Mand selv at undervise sin Kone i saadanne Kundskaber, - dette Spørgsmaal er mindre vigtigt, - men han truer at kunne antyde, at de nærværende Forelæsninger i Almindelighed maae kaldes skadelige, nemlig: fordi de af flere Grunde ikke staae i nogen Sammenhæng med Pigernes øvrige Underviisning og Vilkaar i dette Land.... Deels har ogsaa vore Damers almindelige Pyntelyst og Fornemhed, forbundet med den danske Charakteers Uselvstændighed, paa den senere Tid ledet dem til mere og mere at miskjende deres Bestemmelse, nemlig engang at være Mødre og Huusholdersker ... (indsenderen) mener kun, at der i deres Dannelse bør tages mere Hensyn til deres Natur og deres Bestemmelse. Medens nu hiin kræver, at de meest uddannes fra Følelsens Side, saa at der bliver gjort mere ofr Religion, Poesie, Musik, Tegning o. A., end der gjøres, kræver denne, at de lære at bestyre et Huus og opdrage Børn."

(Kjøbenhavnsposten, den 6. maj 1835)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar