18 oktober 2014

Om Withs øl

Jeg ved ikke og kan nok heller ikke bestemt få at vide om det er skødesløshed eller forsætlig ondskab der er skyld i, at  den bryggede øl fra 26. forrige måned af vindtørret malt i fribryggergården i Store Kongensgade med ejerens tilladelse, ikke er blevet så godt som det, der i april sidstl. blev brygget i Amaliegade af fribrygger Jacobsen. Men så meget ved jeg, at til 14 tdr. sundt og godt malt foruden omtrent 7 skvr. affaldsrod under harpen, har jeg betalt for 5 lp. Brunsvig humle, 30 rd. Og for at ville forsikre mig såvel svendens som knægtens tjenstiver og flid, for at øllet skulle blive godt, tilkendegav jeg over for dem forud, at såvel al gæren som mæsken (hvilket jeg vidste kunne beregnes til 20 rd. og derover) skulle væres deres. Jeg fik også tak derfor. Men til sidst, da jeg ytrede mishag over at øllet ikke var blevet som det burde, fik denne kompliment: At gæren havde de ladet løbe i rendestenen.

De forskellige domme som i disse dage fældes over dette øl, bevæger mig til offentligt at forklare samme, og for tillige retfærdiggøre min tænke- og handlemåde deri, som oprindelig er: At ville gavne. Nogle siger så: At øllet er meget godt drikkeligt, og smager stærkt af humle. Men mangler klarhed. Andre at det smager af bukkeblade og atter andre af malturt. Jeg må tilstå, at være af de førstes mening, og vil ikke tillade mig formodning om et så stygt bedrageri, som måtte blive følge af de andres. Nærmere er jeg tilbøjelig til at tro, hvad en brygger selv har sagt mig. Nemlig at humlen ikke er spillet nok. Men hvad end årsagen kan være, at øllet ikke er blevet det, det burde være, så tør jeg dog forvente, at ingen fornuftig og fordomsfri mand, vil miskende min gode hensigt. Når jeg siger her, hvad ikke alle tænker på, at vindtørret malts tilvirkning i alle Danmarks stater medfører en brændselsbesparelse af nogle tønder guld årligt, foruden at nationen fik i almindelighed et bedre og sundere øl, end det af røgtørret malt, der mulig kan have fysisk indflydelse på os nordboeres karakter.

Besparelsesberegningen bygger jeg på følgende forfattere, nemlig Schlegels fysiske statistik, 2. del som angiver folketallet i de danske, norske stater, i og uden for Europa, efter folketællingen af 1759, som den sidste, til ca. 2½ million mennesker, og på Pontoppidans økonomiske balancer 1759, at der til hvert menneskes øldrikning årlig forbruges 1½ tønde malt, som udgør over 3 millioner og 600.000 tønder. Og antager jeg at til hver 120 tønder røgmalts tilvirkning her i byen, hvor dog køleindretningerne er mere fuldkomne, end på landet, medgår 4 favne brænde, så udfordres over 121.000 favne brænde, hvilket anslået efter middelpris a 5 rd. beløber sig årligt til over 6 tønder guld.

Vel er det nu sådan at nogle er større og mindre øldrikkere. Men når jeg endog kun beregner det halve antal for det hele, så bliver dog den årlige brændselsbesparelse over 60.000 favne og til ringeste værdi over 3 tønder guld. Dette og at det vindtørrede malt kan tilvirkes på alle årstider, men særdeles om for- og efterår, forbeholder jeg mig nærmere på anden tid og sted at komme ind på. Her vil jeg kun gøre opmærksom derpå, som meget vigtigt for det hele.

Før jeg forlader min retfærdiggørelse af det sidste bryg (og det første derimod var efter alles dom overmåde behagelig i smag og syn) da må jeg fremføre, som jeg først i det øjeblik jeg skriver dette, er kommet til kundskab om, af sagkyndige mænd her i byen, hvis næringsvej det tilforn har været at brygge øl, nemlig a) at forudsat det er af humle (80 pd) det er bittert da er det de 40 pd for meget om den nok så godt var spillet, og som har betaget maltet sin behagelige sødme og styrke, samt des længere vedligeholdt gæringen, men hvorimod det, ved anvendelse til skibsøl især, vil kunne holde sig, uden at tage syre, et helt år. Og b) at når det på træet bliver liggende urørt endnu i nogen tid, vil det uden kunst erholde klarhed. Af de 2 støb malt i juli måned som jeg har foretaget, er endnu tilbage 45 tønder, og vel konserveret, efter en i disse dage optaget syns- og besigtelsesforretning. Men hvor får jeg disse 3 bryg tilbørlig behandlet? Det er sådan underlig ting, at selvom en af de 100 landsbryggere ville føje deri, så må han ikke, og de 2 fribryggere som godt må, de vil ikke.

København den. 11. september 1802
J. With.


(Politivennen. Hefte 18. Nr. 230, 18. september 1802, s.3663-3668)

Redacteurens Anmærkning 

Den omtalte fribrygger Jacobsen er højst sandsynlig ikke den senere så kendte Carlsberg-brygger. Faderen Christen Jacobsen (1773-1835) var godt nok kommet til København i 1801, men arbejdede som arbejdskarl på Kongens Bryghus, senere avancerede han til bryggersvend. På tidspunktet for denne artikel sparede han formentlig stadig op til at få borgerbrev og starte som brygger i 1817. 

Uordener.

3) I Kancelligården er på den ene trappe indrettet et stenkar til at lade vandet i. Så nyttigt dette er, så meget måtte man ønske at det havde været således sat at man bedre end nu lader sig gøre, på engang kunne fyldestgøre naturens og blufærdighedens bud.

4) I denne sommer i de hede dage var en tid en stærk stank i Kancelligården af vandhusene. Denne tror man både burde og kunne undgås, samt at det sidste vil opnås når der på disse huse opførtes trækrør til en del alens højde over taget. Natførerne eller deres laug bør man ikke formode tør byde kancelliet så utætte vogne som dem gaderne desværre viser at borgerhuse må tage til takke med.

8) Langt ude i Adelgade omtrent nr. 51 og 52 ser man næsten hver aften når det mørknes, en del soldater flokkes og lokke folk sammen, når det sigende t de skal slås med matroserne, men rimeligvis for at stjæle.

(Politivennen. Hefte 18. Nr. 229, 11. september 1802, s.3661)

17 oktober 2014

Uordener.

Torsdag morgen kom en rejsende her til byen kl. halv seks om morgenen. Nær ved Børsen mødte ham en utålelig stank. Da han kom til sit logi ved Nybørs, måtte han med væmmelse erfare at det var en af Københavns Natvogn som var gået i stykker og lå der på gaden med indhold og alt, og til hans forundring blev dette liggende til afsky endnu efter kl. halv otte. Hvor længe det siden lå, kan ikke bestemmes. Men man tror at det respektive vognlag der betales så godt, burde efterse vognene og kassere dem, for de på sådan en måde kasserer sig selv, samt at laget ved enhver sådan hændelse burde betale en klækkelig mulkt til de fattige.

(Politivennen. Hefte 18. Nr. 228, [4 September 1802], s. 3644-3645)

Til Generalvejkommissionen.

Sidealleerne ved portvejen til Nørre- og Vesterbro, dog især de sidste, er således forandrede, for man vil næppe kunne kalde det forbedrede, at gangen ved det meget løse sand det ene sted og de store stenbrokker det andet, er gjort ubehagelig og udmattende.

Da man nu i Frederiksberg Have ser grusveje anlagt og udført på så fortræffelig en måde at ingen vil undslå sig ved at anse dem for mønstre, og publikum nægtelig var overmåde vel tjent med at den herved fulgte arbejdsmåde også blev anvendt her, så er man alt for vel overbevist om generalkommissionens veltænkende (for man tror at den har påtaget sig imod betaling af magistraten at holde disse alleer med videre vedlige) til at tro at den vil fornærmes hvis man foreslog den at anmode oberhofmarskallen under hvis bestyrelse man formoder haven anlagt, at meddele den sin fremgangsmåde til afbenyttelse.

(Politivennen. Hefte 18. Nr. 228, [4 September 1802], s. 3642-3643)

Bøn til Brolægningens Foresatte.

Det var ønskeligt om brolægningskommissionen ville vise hensyn til Sølvgade hvor man i mulm og mørke er færdig at brække arme og ben, og hvor dog flere tusinder daglig må hugge sig igennem. Om hele gaden ikke kan omlægges, mon da ikke i det mindste kunne vente et fortov ad den ene side af gaden før vinterens komme. Tillige ønskede man at de lygter som er anbragt i samme gade på Kongens Haves mur måtte fordeles på den anden side, da den yderst dårlige broo og urenligheden lands med muren gør at de brænder der til ingen nytte. Ved at opfylde dette rimelige ønske, ville man uendelig forbinde sig de 4 regimenter som ligger i kasernerne.

(Politivennen. Hefte 18. Nr. 228, [4 September 1802], s. 3640-3641)