26 maj 2015

Bøn til mindre Lystighed på Bagerkroen


(Indsendt)

Allerede længe har man haft grund til at besvære sig over den uro bagersvendene i deres kro i Borgergade ved deres ofte indløbne lystigheder forårsager naboer og genboere. Men man ventede dog engang bedring. Da nu denne forventning er så langt fra at være blevet opfyldt, da bemeldte onde er tiltaget i den grad, da halvdelen gadens beboere må føle det ubehagelige og fredsforstyrrende i deres uanstændige og larmende støjen, råben og hurraen. Så ønskede man herved at gøre politiet opmærksom på disse uordener da man har det sikre håb at dets vante omhu og virksomhed for indbyggernes fred og ro også vil strække sig til forebyggelsen af sådant uvæsen for fremtiden.


(Politivennen nr. 47, Løverdagen den 23. november 1816, s. 734-735)

Redacteurens Anmærkning

Bagerkroen må have været en af datidens lavskroer. Altså kroer for medlemmer af lavene. I 1794 eksisterede der således bl.a. Tømmerkroen, Skomagerkroen, Dugmagerkroen, Nagelsmedkroen, Murerkroen og Bagerkroen. Og netop en bagersvenden Lorentz Werner var en af de tre som med stort held gik fra lavskro til lavskro den 8. august 1794 for at samle støtte til den legendariske tømrerstrejke.

Adresseavisen 18. marts 1801 angiver beliggenheden af Bagerkroen til hjørnet af store Købmagergade og Kannikestræde nr. 49. I 1814 angiver Adresseavisen imidlertid en Bagerkroen Borgergade 195 og i 1833 Læderstræde nr. 29 i stuen. Borgergade er sandsynligvis den rigtige adresse. Borgergade 195 blev 1859 til Borgergade 94, i 1964 Borgergade 26 D og 1966 indbefattet i 669. Det er Borgergade 26, opført 1971.

Bagerkroen er også omtalt i Politivennen 11. december 1816.

Et Svineinstitut i Ulkegaden.

(Indsendt)

I mere end 1½ år har en i Ulkegade boende høker opelsket grise til svin og derved formodentlig haft til bihensigt at ophjælpe snuskræmmerne. Men da sådanne svineinstitutter er og bør være forbudt i en hovedstad, så advares han foreløbig i dette blad at forlægge sit institut udenfor staden.

(Politivennen nr. 47, Løverdagen den 23. november 1816, s. 733-734)

Forslag til en Skat paa vore Skjønnes Strudsfjær

Overdådighed kan det vist nok kaldes at vores skønne bærer så stort antal af strudsefjer i deres hatte. Foruden at disse fjer hentes udenlands fra og pengene således går ud af landet, så har moden i den senere tid endog budt at den af vores damer der foretrækker pragt for den i vores pengeløse tid så nødvendige indskrænkning ses at bære 1 og flere strudsefjer. Og således til denne pynt har beskattet sin mand eller far for i det mindste 60 rigsbankdaler. Ja, her er falbudt en hat med 28 fjer for hvilken der blev forlangt 120 rigsbankdaler. Var det således ikke rimeligt om der til statens tarv og ødselhedens hæmmelse blev pålagt en skat af 1 rigsbankdaler for hver strudsefjer vores skønne bærer på deres hatte for at de om muligt derved kunne finde sig i at undvære en prydelse som første ejere har brugt til at skjule sin bagdel med.

(Politivennen nr. 47, Løverdagen den 23. november 1816, s. 732-733)

Ønske om mere Reenlighed ved Raad- og Domhuset

Det nye råd- og domhus er unægteligt en pryd for hovedstaden og en i mange henseender vigtig bygning for alle stadens indbyggere. Under begge hensyn fortjener den borgernes erkendtlige opmærksomhed. Desto mere er det at beklage at dette skønne monument for Frederik de Sjettes landsfaderlige regering ligesom adskillige flere offentlige monumenter, er udsat for mishandlinger af alle arter, som dels tilfældet, dels pøbelagtig kådhed eller urenlighed måtte pådrage det. Enhver forbigående hvis følelse forlystes ved synet af dette majestætiske tempel, beklager at forskellige sanser nødvendigvis må lide hvis man nærmer sig. Hver en krog er opfyldt med urenlighed og stank der breder sig i en betydelig omkreds. Trapperne er som oftest opfyldt med væmmelig smuds og skarn. Og om føje tid vil enhver forbigående i særdeleshed i mærke tror at man vandrer forbi en stillestående kloak.

"Enhver forbigående hvis følelse forlystes ved synet af dette majestætiske tempel (til højre i billedet med det grønne tag), beklager at forskellige sanser nødvendigvis må lide hvis man nærmer sig. Hver en krog er opfyldt med urenlighed og stank der breder sig i en betydelig omkreds. Trapperne er som oftest opfyldt med væmmelig smuds og skarn" (Eget foto).

Anmelderen af disse velmente linjer tror, at disse uordener, der sårer alle veltænkende patrioter så meget, let kunne fjernes ved en fast skildvagt som det måtte pålægges at overvåge orden og renlighed sammesteds, samt ved en belysning der var stedsevarende og ikke lig stadens øvrige belysning, savnedes sådanne aftener da almanakken forkynder et måneskin der mellem høje bygninger ikke kan virke. De mange høje autoriteter som i råd. og domhuset udøver deres kaldspligter, ville måske selv udfinde noget bedre og mere hensigtsmæssigt. Anmelderen håber imidlertid at hans udtalte ønske vil møde velvillig og patriotisk opmærksomhed.

(Politivennen nr. 47, Løverdagen den 23. november 1816, s. 729-731)

25 maj 2015

Endnu noget om Tjenestefolk.

(Indsendt)

Alle gode gange er tre siger ordsproget, og denne gamle sætning viser tydeligt nok at flere projekter ofte leder til et rigtigt resultat og at ville fordømme projekter fordi man øjner mangler ved samme, er uoverlagt, men at skrive noget bedre hvis man kan og kan man ikke, da at tie, dette holder forfatteren heraf for at være vel overlagt.

Vores første forfatter om denne sag, se Politivennen nr. 41 af 12. oktober, tænker efter min mening meget rigtigt når han siger at tjenestetyende bør melde sig hos politiassistenten med sit skudsmål. Men så rigtigt dette ville være, lige så urigtigt var det at indrette skriftlige tjenestekontrakter som han ligeledes anbefaler.

Min mening er denne: Så vist som det er at en ren og ordentlig påklædning giver os et fordelagtigt begreb om det menneske som bærer den, når man ikke nøjere kender samme, så vist er det at et godt skudsmål ligeledes er det, hvorefter man vælger tjenestetyender som man ikke nærmere kender. Men hvis bedrag heri ikke skal indtræffe, må skudsmålet være et lovligt dokument som ikke kan udstedes af enhver som kan skrive, og for at opnå dette, var det nødvendigt at ethvert tjenestetyende kun havde et skudsmål og disse måtte en gang for alle indkaldes for politiet hvis segl måtte sættes på dem, og kun tjenestetyende med sådanne approberede skudsmål måtte tages i fast tjeneste. For det hjælper jo ikke at en husbond misrekommanderer et dårligt tjenestetyende når dette har flere ulovlige skudsmål som vidner om et godt forhold. At dette indløber, er jeg overbevist om ved en pige som forleden 11. november skiftede fra en af mine bekendte. For hun sagde selv til sine medtjenere at hun var ligeglad med hvad som blev skrevet på det skudsmål der var i husbondens værge, da hun havde et andet for sig selv alene.

Hvad forfatteren nr. 2 se politivennen nr. 44, stykket om tjenestepiger angår, da synes det temmelig klart at denne næppe er husbond, eller blot kender det af navn. For når han siger at det er meget tungt at madmødre ikke har forsvarligere gemmer end at tyendet kan praktisere sager ud af disse, så må man forlade ham når han ikke indser umuligheden i at låse for hustyve.

Den påstand forfatteren videre gør om oplysning ved hjælp af mandtalslister, da umuliggøres denne hvor der haves falske skudsmål, og det samme ville være tilfældet med den sandfærdige påskrift på et sådant skudsmål.

Ingenlunde heller følger det om politiassistenten havde indsigt med tjenestetyender og disses skudsmål at denne så var fæstemand, eller der af den årsag burde ansættes flere embedsmænd til byrde for staten. For fulgte med større virkekreds, mere arbejde, så blev det blot af den beskaffenhed at en af kvarterets politibetjente under assistentens opsyn, nogle timer daglig kunne bestride samme.

For så vidt fæstemændene angår, da ved man at de rigtigt modtager fæstepenge såvel af herre som tjener, og dette er jo deres levebrød, jo flere skiftedage jo flere fæstepenge, men ved falske skudsmål bedrages jo også den redeligste fæstemand.

Til slut er indsenderen heraf enig med forfatteren nr. 2 i at der allerede er gjort meget til fæsteindretningernes forbedring. Men lige så unægteligt er det at hvis kulturen skal vedblive at stige i den grad som hidtil hos tjenestefolk, nemlig at det bliver dem forment at komme på dansekældre der ikke kan klæde sig lige så galant som deres herrer eller madmødre, så længe det er en skam at bære alene det hvad lovligt kan fortjenes, så længe vil sikkert nye foranstaltninger efter kulturers fremskridt i omskrevne sag blive anvendelige. Om det ikke snart var tid at tænke på den så ofte anpriste nationaldragts indførelse, især blandt tjenerklasen, til sædernes og moralens forbedring, overlader indsenderen ved dette vink til mænds prøvelse som er blevet givet evne og kraft til at udføre store, for staten vigtige foretagender.

(Politivennen nr. 46, Løverdagen den 16. november 1816, s. 717-721)