19 juli 2018

Dyrtid på sko. (Efterskrift til Politivennen)

I Randers Avis har reist sig en artig Feide imellem en Lieutenant B. Kop og en Skomager N. P. Brandt i Randers. 1ste Affære var et saadant Avertissement: "Enhver der ønsker sig Fodtøi for billig Priis, kan henvende sig til Skomager R. P. Brandt i Vestergade, da denne, for et Par Støvlesollers og faste Kalosser ikke lader sig betale med mere end 8 Rdl. og 3 Mrk. B. Kop." "2den Affære: "Hr. Lieutenant Kop har ladet indrykke i Randers Amts-Tidende No. 9 mit ubillige Forlangende for et Par Støvlesoller og faste Calosser; men det var derimod et Par nye Støvlefødder, som var spannet med Calosser indvendig og nye Bindsoller, nye Rand, samt nye Kiler og Undersoller, som var lige ud. - Hans Rekommendation frabeder jeg mig. Niels Peter Brant." 3die Affaire: Hr. Lieutenants Avertissement: "Frabeder eller ikke frabeder min Hr. Skomager! det jeg skrev, skrev jeg. At Deres Soller vare lige ud kan nok være, men Deres Forlangende for dem var ogsaa lige ud. Deres Kilen og Spannen kjender jeg ikke - men jeg skjelner dog et par Støvlefødder fra et par Soller. Deres Paastand er altsaa grundfalsk; da Støvlerne endnu ere til Eftersyn. - Nu Farvel for denne Gang! med Dem indlader jeg mig aldrig mere. H. Kop." Man lærer heraf her, som enhver endelig veed, at Fodtøi er ublu dyre. Saaledes koster nu Støvlesoller andensteds 4 Rd., som før gaves ligesaa gode for 3 Mk. 8 Sk. Dette er dog værre end det Coursen ellers faaer Skyld for. Vi have flere Garverier nu end før, de raae Huder ere ikke synderlig dyrere end før - og dog ere mange nødte til at gaae i Soldfri Skoe. Ja, Dyrtiden er endog udstrakt til de klodsede Træskoe, som koste 72 sk. Parret.

Den Kongelige privilegerede Viborger Samler, 9. august 1810.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar