16 september 2014

I Anledning af det Indrykkede, om Landeværnsuordner i Karlebo.

(Indrykket efter begæring).

I ugebladet Politivennen nr. 165, d. 20. juni 1801 findes indrykket: En slem uorden i Karlebo (tilegnet den ansvarlige amtmand). Under denne titel forklarer bladets udgiver hr. Seidelin, at nogle mennesker i Karlebo og flere steder, har taget sig for, tværtimod lovene at holde værtshus og udskænkning, og svarer de, som gør opmærksom på denne uorden, at de som landeværnsmænd skulle have tilladelse til det. Og at det går endog så vidt, at disse militære kroholdere triller hjulbøre fulde af drikkevarer op ved kirken, og sælger ud af den, uden at lade sig bortvise, enten ved formaninger eller skam. Herefter fremsætter forfatteren det ønske, at den ansvarlige amtmand alvorlig søger at kvæle en så giftig usædelighedsspire i fødslen.

Jeg ville anse det for unødvendigt at tage til genmæle over for egnens beboere og andre, som kender omstændighederne i anledning af ovennævnte klage. Men måden hvorpå denne uorden er fremsat, nemlig at denne var foranlediget ved ligegyldighed i min embedsførelse, har jeg for deres skyld, som læser det påankede, og ikke kender mig og sagens sammenhæng, villet forklare sagen indgående og således som den er.

Da forordningen af 19. januar dette år var udkommet, kom adskillige landeværnsmænd til mig og spurgte om de nu ikke var berettigede til, ifølge nævnte forordnings § 5 at udskænke øl og brændevin mod betaling, samt at handle med kaffe, te og sukker mm. Jeg oplyste dem så om det urigtige i deres antagelse. Forklarede dem hvad straf de ville pådrage sig hvis de foretog sig enten at skænke mod betaling eller at drive den omtalte handel. Og ydermere forbød jeg dem strengt at foretage sig nogen af delene. Efter nogen tids forløb blev det berettet til mig, at nogle landeværnsmænd uagtet denne advarsel begyndte at sælge øl og brændevin med videre.

Jeg lod derpå udgå en almindelig advarsel, som blev bekendtgjort, såvel ved birkedommeren som de berørte sognefogder, at ingen landeværnsmænd, uden han var forsynet med kongelig bevilling, måtte enten skænke øl eller brændevin mod betaling, eller drive nogen slags handel, som henhørte til købstadsnæring, under den straf som anordningen bestemmer for sådan ulovlig krohold og handel. 

Det er nok så bekendt, at oplysningen hos almuen desværre er meget indskrænket, og at den derfor ikke besidder evne til selv at forstå lovenes mening, især når der forekommer udtryk, som den synes at kunne tolke til sin fordel. På grund af det troede jeg det ville have været at handle hårdt, at en del fattige husmænd med familie skulle have været straffet efter lovenes strengeste strenghed. Og naturligvis således var blevet aldeles ødelagt, fordi de af vankyndighed, ja muligvis endog forledt af andre, havde begået en overtrædelse af lovene. Og dette var da således de bevægende årsager som bestemte mig til på den måde, som foran er meldt, nemlig først at advare landeværnsmændene, i stedet for efter lovenes yderst strenghed at lade straffe en del vankyndige husmænd, som vist ikke med overbevisning om deres ulovlige foretagende var blevet lovovertrædere.

Denne advarsel hjalp så vidt, at jeg i nogen tid intet hørte om ulovlig krohold eller deslige. Indtil først i denne måned, da en angiver meldte sig hos mig, og angav at to husmænd i Karlebo som udøvede ulovlig krohold. Efter at jeg havde modtaget denne angivelse, beskikkede jeg den 6. dennes en aktor til at afsige dom over disse to husmænd.To til tre angivelser fra andre steder, som indkom omtrent på samme tid, er ligeledes straks foranstaltet påtalte på lovlig vis. Men om disse er præcis de samme som hr. Seidelin mener, når han udtrykker sig således: I Karlebo og flere steder, uden at nævne hvilke de steder er, ved jeg ikke. Men dette ved jeg, at enhver ordentlig angivelse, som er indkommet til mig er straks foranstaltet undersøgt og påtalt. Jeg tror således at have handlet overensstemmende med embedspligt , ligesom også hr. Seidelin heraf vil blive underrettet om, at den påankede uorden er søgt hæmmet, længe før samme blev påanket i Politivennen.

Frederiksborg d. 27. juni 1801
Levekow.
Amtmand over Frederiksborg, Kronborg og Hirschholms Amter

(Politivennen. Hefte 13. Nr. 167, 4. juli 1801, s.2660-2664)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar