14 januar 2015

Mere om Assistenskirkegården

Ved min hjemkomst fra en ligfærd i går, fandt jeg Politivennen nr. 363, hvor jeg side 5776 læste, at der ikke sker begravelse om søndagen. Allerede da var denne påstand de facto gendrevet. Men til ydermere bekræftelse må jeg tilføje at der samme dag fra Nicolaj sogn blev begravet fire lig på Assistenskirkegården, at ingen søndag forløber uden at begravelse sker der. Ja jeg har endog engang selv første påskedag fulgt lig derud. Som oftest er det ganske vist kun fattiges børn som da begraves. Men der er dog undtagelser, og på denne som på andre dage, har jeg overværet højtidelige, om ikke just pragtfulde ligfærd derude. End ikke søndag eftermiddag kan det afslås de der har lov til at lade begrave om eftermiddagen, at benytte sig af denne tilladelse. Spørgsmål altså: Skal enhver der ikke har råd til at betale 8 til 12 skilling for entreen, forbydes at besøge sine henfarne pårørendes grave, at hente stof til alvorlig eftertanke mellem de dødes boliger. Ja endog blot at tilfredsstille en uskyldig nysgerrighed eller at finde en times uskadelig morskab ved at bese monumenterne og læse gravindskrifterne. Det er ganske vist nyttigt at en militærmagt enten altid er derude, eller, hvis dette ikke lader sig gøre, da kan rekvireres ved alle pragtfulde ligfærd. Men at pålægge en skat - der som ovenfor vist altid skulle betales, da der alle dage begraves lig - for udgangen til et sted, hvortil der ved udtrykkeligt kongebud for få uger siden er givet fri adgang og åbnet enhver, var hverken klogt eller humant. Altså urimeligt at kræve og umuligt at forvente af vor vise og humane regering.

Den 8. april 1805
Pavels


(Politivennen nr. 364, 13. april 1805, s. 5789-5791)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen fulgte op på Politivennen nr. 363, 6. april 1805, s. 5769-5777.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar