03 maj 2015

Om Udsalg af Flæsk på Gaderne ved Sælgekoner

(Indsendt)

Hr. Politiven!
De har formodentlig, såvel som mange andre, hørt at nogle koner i den seneste tid har råbt med flæsk på gaderne og solgt dem til en pris der er meget under den en slagter er i stand til at sælge det for. Jeg tager mig derfor den frihed at forespørge mig hos Dem, eller om De gennem Deres blad vil afæske folk, der herom kunne være kyndige, svar på: Om det er tilladeligt at disse koner går om på gaderne således for at sælge flæsk der jo kan være fordærvet. Samt om sådanne varer ikke bør kasseres. Som borger må jeg svare mine skatter, og som slagter er jeg forpligtet til at have gode varer i min bod. I året 1810 da her var mangel på kød og flæsk, måtte jeg ugentlig vore forsynet med en vis kvantitet, og sælge det til en pris der var under min indkøbspris. Og at jeg tabte, vil De vel tro. Nu da her er forråd nok af levnedsmidler kan jeg intet sælge. Og må se på at sådanne omkring gående koner lige udenfor min dør afsætter deres varer til en pris hvorfor jeg vel ikke kan sælge mine, men så er mine også forsvarlige.


Espen Svineslagter


(Politivennen nr. 4, Løverdagen den 10. februari 1816, s. 55-56)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar