Isen. I "Hels. Av." af 29de Febr. hedder det: I Søndags Aftes kom Isen i Nivaabugt i Drift, og skruede sig pludseligt ind deels ved Humlebek, hvor den gik over Havnemolen og fyldte Basinet, deels ved Esbergærde og imellem Skotterup og Snekkersteen, hvor den skruede op over Kjøreveien og lagde sig flere Strækninger 2 a 3 Al. høie. Flere Fiskerhuse bleve truede med den største Fare, saa at Beboerne i al Hast maatte rømme den; og kun med den største Anstrængelse bleve de langs Stranden liggende Baade reddede ved at trækkes længer op paa Land. Ved regvireret Mandskab er Veien imidlertid igjen giort passabel. - Farvandet er endnu aabent midtsunds imellem Helsingør og Helsingborg, men syd efter øines intet aabent Vande. I "Fædrelandet" for i Tirsdag berettes Følgende: Østerstormen Natten imellem sidste Søndag og Mandag har ført Isen op paa den sjællandske Kyst. I Torbek have Isflader af uhyre Omfang skudt sig op et Par Hundrede Alen fra Bredden; hvor der var Modstand, har Isen sammenskruet sig i maleriske Dynger, høie som Huse, frembydende et Skue, som vel sjeiden haves hertillands, og som seet under en gunstig Belysning, lønner en Tour derud. Men desværre har Ulykken ogsaa her bidraget til at gjøre Phænomenet mere interessant. I et Par Huse har den fremskydende Masse trykket Væggene ind, bogstavelig fyldt Husene med Is og optaarnet sig omkring dem; en stor Baad er løftet op mod Taget af et tredie, og har ved halvt at indtrykkes i Gavlen, frelst det fra Indstyrtning. Indbruddet skete med en saadan Voldsomhed og Hurtighed, at Beboerne maatte flygte halv paaklædte, og først Dagen efter lykkedes det dem at redde Stumper af deres Bohave. Intet Menneske er kommet til Skade.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 1. marts 1844).
Isen. Under Dags Dato er en preussisk Brig, kommende fra Pillau, ladet med Hør og Hamp, sat ind i Isen omtrent 1 Miil Sønden for Dragø med Signal for Lods. Lodserne ere med en lille Jolle gaaede over Isen til ham og vare heldige nok, efter megen Anstrengelse og Besværlighed, at komme til Briggen forinden Middag. Om Ladningen kan der naturligviis ei være Tale saalænge Briggen sidder fast i Isen. Endeel af de unge Lodser, som fulgte med Jollen, bleve ombord i Briggen for at yde Assistance. Hele Farvandet N. og S. for Dragø er tillagt med Iis. Der hvor Briggen sidder fast i Isen, har Strømmen saamegen Magt, at den sætter denne noget N.og Ø. efter, men den presses med Seil for at komme vestligere i Farvandet for at undgaae Holmetunge.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 2. marts 1844).
Isen. Red. har modtaget følgende Efterretning fra Helsingør af 2den ds.: I Aftes mellem Kl. 10 og 11 satte Isen med frisk Kuling af S. O. saa heftigt ind paa Land, at den paa tre Steder omstyrtede Bolværket ved den søndre Arm, og endeel deraf gled jevnt og langsomt ned i selve Havnen her, dog uden at gjøre synderlig anden Skade; men Dampskibet laa temmelig farligt med Hensyn til det ene Sted, hvor den skjød ind, ved Færgelaugets Flagstang. Det har i Dag ladet ise et Stykke og er forhalet lidt fra dets sædvanlige Liggeplads. De to andre Steder, hvor Isen gik over, vare ved Lodseriets Flagstand, og noget udenfor det lille Træskuur, der staaer ligefor den saakaldte Prindsesseklap. Man er idag ifærd med at rydde Broarmen for den opskruede Is, og den frie Passage var alt i Middags tilveiebragt. Isen ligger over hele Farvandet.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 4. marts 1844).
Skibsefterretning. Den i vor Nr. 60 omhandlede Skonnertbrig er ikke den man har formodet, men derimod er det Skonnert "Birthe Ulla", af og fra Rostock, 58½ norske Com.-Læster drægtig, ført af Skipper H. C. Peters, kommende fra Trondhjem, lastet med Tran og saltet Sild. Denne Skonnert har henligget i Iis deels ved Hunnested og deels paa det almindelige Sætteri ved Spodsbjerg, indtil den 3die Marts, da Spodsbjerg Lodse og Fiskere fik Skonnerten indiset og bragt i Havn i Skadsekrogen i Nærheden af Toldstedet ved Rørvig. Skibsbesætningen bestod af 7 Mand, Skipperen iberegnet, samt 1 Passager, der alle ere bjergede. Skipperen havde paa Touren til Rørvig mistet sit Storanker paa den svenske Kyst.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende nr. 63, 6. marts 1844).
Veiret. Om de besværlige Reiser i Slutningen af forrige Uge paa Grund af den stærke Sneefald, hedder det i "O.TH. Av." af4. d.M: Af Reisende, som i forrigelige færdedes paa Veien hertil fra Kjøbenhavn, have vi modtaget forskjellige Beretninger om Besværligheder, hvormed de paa Grund af den faldne Sneemasse i Forbindelse med Frosten og Stormen, have havt at kæmpe. Saaledes naaede f. Ex. Personposten, som i Mandags Aftes Kl. 9 afgik fra Kjøbenhavn, først Roeskilde Kl. 4 næste Dags Eftermiddag. Diligencen var kørt fast i Sneen, Hestene bleve spændte fra, og Passagererne, hvoriblandt en høit frugtsommelig Dame og smaae Børn, maatte sidde i Diligencen fra Kl. 11 om Aftenen til Kl. 10 næste Formiddag uden at kunne komme ud igiennem Sneen. En Bivogn var væltet i Sneen imellem Damhuset og Røde Veirmøllekro. Fire af Passagererne, hvoriblandt en ung Dame fra Fyen, begave sig uden nogen Veiviser om Natten paa Veien til bemeldte Kro, som de endeligen naaede efter 4 Timers høist besværlige Vandring i Mørket den dybe Snee. Saaledes fortsattes Reisen med stor Besværlighed, tildeels paa Slæder, og i Bivogne igjennem Sjælland. En Passageer fra Odense kunde ikke udholde Besværlighederne og maatte blive tilbage i Slagelse, Andre forbleve i Korsør. (Passagererne vare især utilfredse med at man havde ladet Posten afgaae fra Kjøbenhavn uden forud at erkyndige sig om Veien var fremkommelig). Fra Halskov naaede man endelig Torsdag Aften til Sprogø, hvor der overnattedes. (General Krusenstern havde da allerede været der i fire Døgn tilligemed en Handelsreisende fra Lübeck). De Reisende kunne, som sædvanligt, ikke noksom rose den ypperlige og billige Beværtning og den yderst forekommende Behandling paa Sprogø, samt Søfolkenes Liv, Mod og Conduite ved Transporten med Iisbaadene. Efter en besværlig Overfart fra Sprogø, - man var dreven med Isen heelt ned under Kjerteminde, - naaede man endeligen Fyen Fredag Aften og kom i Land ved Stjerneskandsen i Nærheden af Nyborg. Iisbaadene fra denne Side havde ogsaa havt en farlig Overfart. Isen og Strømmen havde drevet de heelt ud imod Kattegattet, da tillykke Vind og Strøm forandrede sig og de naaede lykkeligen over.
Paa Reisen hertil havde bemeldte Personpost mødt Pakkeposten fra Hamborg, der ligeledes havde havt en yderst besværlig Reise igjennem Sjælland. Fra Kl. 11 om Aftenen den 25te til Kl. 3 om Morgenen havde den naaet de to Miil fra Sorøe til Ringsted. En Vogn som var væltet, maatte efterlades paa Landeveien og Godset fordeles paa de øvrige Vogne. Først Kl. 9 Formiddag kunde man forlade Ringsted; i ti Timer avanceredes med største Besværlighed 3 Miil, men nu kunde Hestene at Mathed ikke gaae længere. De ser Vogne maatte kjøre sammen ved et Bomhuus, hvor alle Passagererne maatte opholde sig hele Natten, og Postføreren maatte holde Vagt ved Vognene fra Kl. 7 om Aftenen til Kl. 9 om Morgenen. Tirsdag Aften Kl. 9½ (d. 27.) naaedes endeligen Kjøbenhavn.
- Fra Frederikshavn hedder det under 29de Febr. i "Aalb. Av."af 4.d.M.: Havisen har nu desværre i de senere Dage lagt sig saa langt ud tilsøes som man kan øine fra Landet, og saaledes er Søfarten for Syd og Nordgaaende op til vor Havn for det Første aldeles ophørt, og Gud veed, hvor længe det vil vare, inden man igjen vil faae aaben Vand at see og komme i Berørelse med Søfarten, thi Frosten vedbliver at være overordentlig streng. Isen er endog saa stærk, at fra Øen Hirtsholmen, 1 Miil herfra tilsøes, ere igaar og idag Beboere komne gaaende hertil og ere gaaede tilbage, efter at have forsynet sig med Fødemidler.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende, 8. marts 1844).
Isen lettede i slutningen af marts, men avisen vedblev dog at melde om vanskeligheder enkelte steder i landet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar