Det har længe været paatænkt at udvide baade Frihavnen og den øvrige Havn, og nu har Krigen med den stærke Opgang i Skibstrafikken paa København gjort Udvidelsen øjeblikkelig nødvendig. De fleste vil have lagt Mærke til, at Skibe fra oversøiske Pladser ofte kunde ligge ved Bøjer ude i Bassinerne eller endog ude i Yderhavnen og vente adskillige Dage paa at komme til Kaj. Denne Mangel paa Kajplads ved dybt Vand gjorde Fragtomkostningerne dyrere, og man blev derfor Havne- og Frihavne-Bestyrelsen enig om, at der maatte handles hurtigt.
Udvidelsen blev besluttet iværksat strax, og den kom følgelig til at forme sig som en Opfyldning og Uddybning alene mod Nord. Man købte det gamle Kalkbrænderifort, hvis militære Betydning forlængst var reduceret, og blev derved i Stand til at inddrage Kalkbrænderihavnen og det omliggende Land- og Vandareal i Projektet.
Nordhavnen, som hidtil havde været en Slags Reserve- og Oplagshavn, blev inddraget i selve Frihavnsanlægget, hvorimod det lille Appendix, der hedder Redhavnen, vil blive afsondret fra Frihavnen ved et Toldgitter og forbeholdt Indlandstrafikken. Det store Terræn, som strækker sig sig om Nordhavnen og forbi Kalkbrænderihavnen, inddrages under Frihavnen, og her skaffes endnu et stort Bassin med tilhørende Plads for Pakhuse, Kajer, Told- og Expeditionsbygninger.
Frihavnens Forøgelse bliver en Trediedel af dens nuværende Vand- og Landareal og omfatter altsaa to store, nye Bassiner: Nordhavnen og det nye Frihavnsbassin, Nordhavnens Bassin har en Længde af ca 400 Meter og en Bredde af ca. 180 Meter. Det nye Frihavnsbassin faar en Bredde af 120 Meter og en Længde af 600 Meter. Den samlede Kajlængde i dette Bassin er over 1000 Meter. Dybden bliver 9,5 Meter eller 28½ Fod, saaledes at selv de største, oversøiske Lastdampere kan flyde ind.
Det samlede Jordarbejde for denne Havneudvidelse andrager 900,000 Kubikmeter og udføres af N. C. Monberg.
Kajmuren er ligeledes et enestaaende stort Arbejde efter danske Forhold. Efter at den nødvendige Uddybning har fundet Sted lægges ved Hjælp af Dykkere et 30 Centimeter tykt Lag Singels paa det Sted, hvor Kajmurene skal rejses. Ovenpaa dette Iag sænkes mægtige Jernbetonkasser, ca. 50 Meter lange og nederst ca. 7 Meter brede. Højden af Kassen er ca. 10 Meter. Efter at være bragt paa Plads støbes Kasserne sammen, og man har saaledes en solid og hurtigt voxende Kajmur. For at ikke Fylden indenfor Kajmuren skal suges ud i Bassinet ved Skibskruernes og Strømmens Arbejde, lægges der over Bassinbunden foran Kajmuren et "Glacis" af Betonsække.
Da den gamle Kalkbrænderihavn indkapsles af de nye Havneanlæg, skabes der mod Nord et smalt Indløb til den.
Endelig bliver der Øst for den lille Redhavn det ofte omtalte Anlæg for Brændselsolier, et selvstændigt og isoleret Anlæg.
Hele Udvidelsen, der bliver færdig dels i Aar dels i 1917, koster 5 Mill. Kr.
(Nationaltidende 16. februar 1916).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar