28 august 2020

Vesteraa Færgested. (Efterskrift til Politivennen)

Forlangt Indrykkelse.

Ved min Ankomst til Vesteraa Færgested i Aalborg afvigte Mandag Aften Kl. 10½ for at oversættes her til Byen, var, foruden mig, Gaardmand Lars Svendsen af Røgelhede, som ogsaa ønskede sig til Nørresundby, tilstede, men han berettede mig, at man ikke kunde komme over, fordi Færgefolkene ikke vilde oversætte ham. Jeg henvendte mig ligeledes til Færgefolkene i samme Øiemeed, men uagtet gjentagne Opfordringer vare de ikke at formaae hertil, hvorimod jeg afvistes med en ikke liden Grad af Brutalitet. Derefter henvendte jeg mig til den antagne Opsynsmand, Hr. Jensen, i Vesteraaeskiælder, for ved hans Medvirkning eller Ordre at opnaae Oversættelsen, men ligeledes uden Held, ligesaa lidet sent jeg kunde blive indladt i det Locale, der efter Generalpostdirectionens Foranstaltning skulde staae aabent for Reisende. Man affærdigede mig ved Vinduet ved en Pige: at Hr. Jensen ikke var tilstede, og videre var ikke at opnaae. - Følgen heraf var naturligviis den, at jeg ikke heller kunde komme til at fremføre min Klage i den Protocol, som til dette Øiemeed altid skal være tilstede. Jeg tillod mig derfor at begive mig til Hr. Captlain Bluhme, der, saavidt mig bekjendt, skal have Overopsynet over Færgevæsenet, og først efter hans Tilstedekommen ved Færgestedet lykkedes det mig og Lars Svendsen, om Natten Kl. 1, at blive sat over. En saadan Fremfærd kan dog ikke nægtes, mildest talt, i Vinterens Tid at vare uforskammet, og jeg tillader mig derfor offentligt at fremsætte denne min beviselige Klage, for at vedkommende Autoriteter kunne foranledige denne Sag undersøgt og Færgevæsenet bragt paa en saadan Fod, at de saa gjængse lydelige Klager, som saa ofte af Mangel paa Beviis ikke blive oplyste, kunne bortfalde. Færgevæsenet har saa gode aarlige Retteindtægter, at man maa harmes over, i hvilken Tilstand det befinder sig, saa det var ønskeligt. om de gjentagne fremsatte offentlige Yttringer om en Forbedring heri, kunne paaskynde denne. 

Nørresundbt, den 16de November 1848.
J. Lund.
Bager.

(Aalborg Stiftstidende og Adresse-Avis forsendes med Brevposten, ifølge Kongelig allernaadigst Bevilling 17. november 1848).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar