Aalborg, den 4de October. Til Efteraaret skulde den nye Hobro-Chaussee aabnes; men hertil er jo kun tarvelig Udsigt efter den utilstrækkelige Arbejdskraft, hvormed Arbeidet paadrives. Hvorfor ikke hellere tilvejebringe et større Antal Arbeidere, om end Lønnen maatte forhøies? Og hvorledes tænker man ellers at skulle kunne passere den allerede nu besværlige og ved Vinterens Komme vistnok ufremkommelige Hjælpevei mellem Hobro og Terndrup? Veiklagerne tiltage med hver Dag og føres af Alle, baade Befordrere og Rejsende, som passere denne Vei. Anm. kjørte den selv nylig med en Extravogn, som imellem Hobro og Aalborg forbrugte - fulde 9 Timer! Man kan jo klage i de enkelte Tilfælde, men hvortil, naar Vejlængden og Veibeskaffenheden virkelig besværliggjør al Befordring? Vi have tidligere paaviist Nødvendigheden af at lægge Hjælpeveien fra Randers-Mariager heelt over Hadsund med Sidepost til Hobro. Der vil neppe være nogen anden Udvei for Vinteren. Diligencerne eller Wienervognene maatte da gaae hver til sin Side Fjorden og paa den anden Side modtage Afløsning. Man omtaler ogsaa for os en anden Hjælpevei, nemlig den nye Vei fra Hobro over Kongens Thisted ad Løgstørveien til, der endog betegnes kortere, end den nuværende Terndrupvei. Den er os imidlertid ikke nærmere kjendt. Under alle Omstændigheder er det nødvendigt, at Postbestyrelsen alvorligere driver paa Veibestyrelsen for at kunne møde Vinteren paa den betegnede Route uden idelige Ulemper og Afbrydelser. Og lige saa nødvendigt er det, som allerede oftere af os fremhævet, at der fordres af Veivæsenet en Udbedring af den allerede under Benævnelsen farbar tilgjængelige Deel af Hobro-Chausseen: at der nemlig sørges for en Planering ved Tromling og Paafyldning af Leer, saaledes at Veien bliver i Virkeligheden farbar. Det er ingen saa absolut "Neuerung" vi forlange indført. Ved andre indenlandske Vejanlæg, saasom imellem Colding og Haderslev, har man brugt Tromler med 8 Hestes Forspand til at jævne Steenlaget, imedens man her nøies med Diminutiv-Tromler, der intet udrette, og ikke giver nogen Leerpaafyldning. Man forlanger, at Passagen, d. e. Hestene og Vognene, skulle alene udføre Veiudjævningen. Men man forlanger her det Umulige, naar ikke Veianlægsmethoden selv forbereder Udjævningen. Det har den lange forløbne Tid, hvori Veistykket er forblevet uforandret, allerede altfor tilstrækkeligt godtgjort.
(Aalborg Stiftstidende og Adresse-Avis forsendes med Brevposten, ifølge Kongelig allernaadigst Bevilling 4. oktober 1855)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar