Aalborg, den 11te October.
Først Kl. 12 kom omsider Sydposten hertil, der er afgaaet fra Flensborg iforgaars Efterm. Kl. 3 og altsaa til de 49 Miil har brugt 45 Timer. Det kaldes Diligence- eller "Schnellpost". Men Veiene ere jo nu alt begyndte at opblødes og forsinke selvfølgeligt Befordringen, og fra Hobro herop er der jo endnu ringe Udsigt til at komme paa en ordentlig farbar Vei. Vi skulle derfor langtfra ville bebreide Postvæsenet, hvad der er uskyldigt i; men hvad vi bebreide Postvæsenet, tilmed under de saa sinkende Vejforhold, er at det bidrager selv uforanderligt til at sinke Postgangen, og det det vigtigste Postløb, fra Hamborg opad hele Jylland, ved det uforsvarlige og ubegrundede Postophold i HadersIev. Vi have allerede oftere, alt i forrige Vintre gjentagne Gange, paaviist og paatalt det; men det er jo Alt forgjæves. Jylland er kommet saa smukt igang med at skulle krybe Vintere igjennem før det tør naae paatrængende Post- og Postcombinarions-Forbedringer, om deres Savn end er nok saa indlysende og det kun kan være forbundet med en Smule Forretningsroutine, hurtigt at faae dem afhjulpne. Saaledes er det netop med hele den udenlandsk-jydske Posts utilbørlige Sinkelse i Haderslev. Har man nogensinde paa Routen til Kjøbenhavn hørt tale om, at den udenlandske Post overligger paa denne eller hin Mellemstation, ovenikjøbet for at oppebie ubetydelige Biposter? hvorfor skal da Jylland, nuomstunder da man overalt smiler ved den blotte Tanke af Postophold, lide saadan skadelig Sinkelse? Og hvorfor tør Jylland ikke have den simpleste Nytte af den sydslesvigske Jernbane - siden der ikke engang endnu gjøres Skridt til at forplante den Iængere opad - den dog ikke ubillige eller uforkastelige Nytte: at Jylland faaer Lov til, virkelig at benytte Jernbanen til hurtigere Posttilnærmelse med Udlandet? Længe nok og altfor længe varede det, inden man fik den nordslesvigske og jydske Posts Route opad sat i umiddelbar Forbindelse med Jernbanetogets Ankomst sydfra til Flensborg, Noget der burde have været forbereder og indtraadt umiddelbart samtidigt med Jernbanens Aabning; men hvad hjælper det, meer end "til Haderslev", at Posten nu virkelig afgaaer fra Flensborg efter Banetogets Ankomst omtrent Kl. 3, naar Posten saa, efter at være kjørt igjennem Apenrade til Haderslev og have naaet disse 8 Miil, bliver liggende der flere Timer i Træk - for at vente paa en Stump Post fra et Par fynske Stæder over Assens? en Post, som ofte en Maaned igjennem ikke bringer en Reisende og vist kun høist beskedne Brevtasker? Men disse Timers Standsning sinke jo Postens Viderebefordring opad lige saa mange Timer, ikke at tale om at Diligencereisende, som i Reglen slet ikke forud kjende dette lange Postophold og troe, at de for Alvor "kjøre med Posten" paa en af Landets Hovedrouter, maae slentre Timer om i Haderslev! Og det Alt fordi man efter gammel Vane "venter i Haderslev" paa "Posten fra Assens". Og Herregud hvilken Post! Det Smaat den bringer af Reisende og Breve fra det sydlige Fyen, kan man jo lige saa godt lade gaae over Middelfart og Snoghøi-Veile, ligesom den øvrige sjællandsk-fyenske Post, og saa danne en Kombination til Colding med en Sidepost fra Snoghøi. Nu gaaer rigtignok den sjællandsk-fyenske Post kun 4 Gange om Ugen fra Odense over Middelfart til Veile og de andre Gange i lange Omveie over Colding og Aarøsund (Omveie som de Reisende ofte slet ikke kjende før de komme til Veile); men hvorfor har man ikke forlængst indrettet denne Hovedpost til at gaae daglig? Der er vitterligt hver Dag Reisende mellem Veile (og Routerne til Veile) og Odense, saa at Reiseforbindelsen alt for længe siden har foranlediget dertil. - Fortsatte Bemærkninger om Routeforbindelsens Mangler skulle vi tilknytte imorgen.
(Aalborg Stiftstidende og Adresse-Avis forsendes med Brevposten, ifølge Kongelig allernaadigst Bevilling 11. oktober 1855)
- Som vi igaar bemærkede om Postløbet, gjælder det at holde Hovedrouten fri for alle Afbrydelser og Ophold, og Hovedrouten for Slesvig og Jylland er den hamborgske, ikke Postresterne fra Øerne, som maae indlemmes ad den betegnede Vei over Middelfart, og denne, for at optage den kjøbenhavnske Hovedpost om Vinteren med i sig, gjøres til daglig Postroute. Standsning og Ophold i Haderslev efter Ribe Posten, saavidt disse endnu finde Sted, ere ligesaa utilbørlige. Den Sidste maa, som alle Sidelinier, i Udgangspunktet rette sig efter Hovedlinien og kan den ikke i rette Tid støde til denne, saa er det Sideposten der maa vente til næste Dag og ikke Hovedposten, der maa opholdes. Men Posten herfra sydpaa lider ogsaa dagligt Ophold i Haderslev, for at vente paa Ø-Posten. Dette er lige saa utilbørligt. Der er desuden nu tilstrækkelig Anledning til at lade gaae Post 2 Gange dagligt fra Haderslev til Flensborg.
(Aalborg Stiftstidende og Adresse-Avis forsendes med Brevposten, ifølge Kongelig allernaadigst Bevilling 12. oktober 1855)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar