Postgangen. Herom indeholder "Fyens Avis" en Artikel, hvoraf vi optage Følgende:
Med Hensyn til Hamborgerpostens Hurtighed er der ogsaa skeet nogen Forbedring, om det end er frappant, at man i Kjøbenhavn kan have Hamborgerposten fra forrige Eftermiddag Kl. 5, fem Timer tidligere end i Odense, og i Aarhuus faaer den næsten lige saa tidligt som her. Generalpostdirectoratet har for et Par Maaneder siden været saa heldigt at træffe Overeenskomst med Bestyrelsen for den sydslesvigske Jernbane om Postens Besørgelse, og har som Følge deraf etableret en ny Diligence, der henimod Midnat (vi vide ikke bestemt Klokkeslettet) afgaaer fra Flensborg, er i Haderslev titligt om Morgenen og pleier at ankomme til Odense imellem Kl. 1 og 1½ om Middagen. Det er Bestemmelsen, at denne Post skal være i Kjøbenhavn med Aftentoget Kl. 10½, men for at kunne dette maa den være i Odense for Kl. 1, thi Dampskibet afgaaer fra Nyborg Kl. 4. I den sidste Tid, medens "Ceres" har besørget Overfarten over Lillebelt, er det i Reglen lykkedes at komme til Odense i rette Tid til Diligencens Afgang, men naar det gamle Dampskib "Maagen" efter fuldendt Reparation igjen overtager Farten, bliver det ligesaa galt som før. Det er dog virkelig for slemt, at paa samme Tid som Diligencen til Kjøbenhavn kjører ud ad den ene Port, kjører Diligencen fra Assens og Slesvig ind ad den anden Port i Odense, og de stakkels Passagerer, som havde glædet sig til at gjøre den beqvemme Reise paa en Dag til Kjøbenhavn, maae nu ligge 10 3/4 Timer over i Odense og komme 12 Timer senere til Hovedstaden. Efter Alt hvad vi have hørt, udvise samtlige Postcontoirer og Befordringsentrepreneurer mellem Flensborg og Odense den største Iver for at fremskynde Postens Expedition. Man maa derfor henvende sig til Generalpostdircctoratet selv for at faae Forandring heri. Entrepreneurerne for Færgefarten over Lillebelt havde med deres sædvanlige Omhu for Tjenestens Tarv foreslaaet Generalpostdirectoratet, at dette paa visse Betingelser skulde overtage "Maagens" Reparation og indrette dette Dampskib, der fra næste October skal gaae for Postvæsenets Regning, som Directoratet fandt for godt. Dette Forslag har Directoratet imidlertid afslaaet og maa vel have havt sine Grunde derfor. Men siden nu dette langsomtseilende Dampskib igjen skal overtage Færgefarten, maa Directoratet vel have betænkt, paa anden Maade at vinde den halve Time, som nu igjen vil spildes paa Lillebelt. Dette kan enten skee ved at kjøre hurtigere igjennem Slesvig og Fyen, eller maaskee bedst ved at beordre Dampskibet i Nyborg til, om Dagen (ikke om Natten) at vente noget længere paa Diligencen fra Odense, f. Ex. indtil Kl. 5; saa behøver denne ikke at gaae fra Odense før Kl. 1 3/4. Naar der er et ordentligt Dampskib i Fart paa Storebelt, er en Tid af 2 1/4 Timer tilstrækkelig til Overfarten samt Opholdet i Korsør ("Gerda" brugte kun 1 1/4 til 1½ Time). Der kan ogsaa spares Tid ved at opsætte Dampskibets Vending i Korsør Havn, indtil Passagererne ere komne iland; dertil medgaaer nemlig saavel ti Minutter. Disse Tidsrum, som kunne spares, ere kun korte, men det er ogsaa en kort Tid, der skal vindes. - En Reform i denne Henseende er virkelig en Velfærdssag for alle Stationer imellem Odense og Flensborg, altsaa for det sydvestlige Fyen og det danske Slesvig. Vi ere derfor overbeviste om, at det ærede Generalpostdirectorat paa en eller anden Maade vil gjøre det muligt for denne Diligence, at komme til Kjøbenhavn samme Aften.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 3. november 1856)
Postgangen. Med Hensyn til en fra "Fyens Avis" i den "Berlingske Tidende" for sidstafvigte Mandag optagen Artikel om Postgangen, hvori der ankes over, at Hamborgerposten oftere ankommer til Odense for sildig til efter Bestemmelsen at være i Kiøbenhavn med Aftentoget Kl. 10½, turde der Nem Anledning tit nærmere at belyse de i Artiklen paapegede Midler til at hæve den omhandlede Ulempe. Naar der saaledes henvises til et Forslag fra Entrepreneurerne for Færgefarten over Lillebelt, hvorefter Postvæsenet paa visse Betingelser skulde overtage Dampskibet "Maagens" Reparation, da maa dette Raisonnement formeentligen beroe paa en Misforstaaelse; thi det indsees ikke, hvorledes et saadant Forslag skulde kunne bringes i Harmoni med det for Tiden contractmæssig stedfindende Forhold, ifølge hvilket de nævnte Entrepreneurer i Henhold til en fra Aaret 1837 stammende Contract, for en Betaling af 10,000 Rd. besørge Posttransporten over Lillebelt med det Postvæsenet tilhørende og for dets Regning anskaffede Dampskib "Maagen", imod at afholde alle Driftsomkostningerne, og derunder selvfølgelig ogsaa alle nødvendige Reparationer paa Dampskibet. Ligesaalidt som der under disse Omstændigheder nemlig kunde være Spørgsmaal om, at Postvæsenet skulde, til den vistnok rundelige Betaling for Posttransporten, føie et yderligere Offer ved at fritage Entrepreneurerne for en dem paahvilende Reparations-Udgift, ligesaalidt kan det skjønnes, at der derved vilde være vundet Noget med Hensyn til Opnaaelsen af en større Hurtighed ved Posttransporten over Lillebelt.
Derimod er den med de nævnte Entrepreneurer i sin Tid afsluttede Contract om Posttransporten paa Lillebelt med det fastsatte Varsel af et Aar opsagt til 1ste Octbr. 1857, og der er allerede truffet Foranstaltning til Bygningen af et bedre indrettet og mere hurtigseilende Dampskib paa den omhandlede Route.
Naar Artiklen dernæst, som Middel til Opnaaelsen af en tidligere Ankomsttid af Posten til Odense, nævner en hurtigere Kiørsel gjennem Slesvig og Fyen, da synes dette at staae i Modstrid med den samme Artikels Ord, hvorefter "samtlige Postcontoirer og Befordringsentrepreneurer mellem Flensborg og Odense udvise den største Iver for at fremskynde Postens Expedition"; heller ikke vil en større Hurtighed i Befordrings Tiden paa den nævnte Strækning med Billighed kunne forlanges, allermindst i den nuværende Aarstid. - Som sidste Middel henvises endelig til en sildigere Afgang af Dampskibet fra Nyborg; men hertil maa bemærkes, at en saadan senere Afgang fra Nyborg, efter samtlige foreliggende Oplysninger fra rette Vedkommende, vilde have til Følge, at Dampskibet hyppigt ankom forsildigt til Korsør, og den foreslaaede Foranstaltning vilde saaledes medføre, at en stor Deel fra andre Router samlede Reisende i mange Tilfælde vilde paaføres en væsentlig Ulempe, uden at dog den tilsigtede Vinding for det forholdsviis ubetydelige Antal af i Giennemsnit 3 a 4 Passagerer fra Nordslesvig og Assens vilde opnaaes. De factiske Forhold have derfor ogsaa medført Nødvendigheden af i nærværende Aarstid at hæve den tidligere givne Bestemmelse om, at Afgangstiden af Dagposten fra Odense skulde udsættes fra Kl. 1 til Kl. 1 1/4 for at afvente Assens Posten. Væsentligt vilde derimod være vundet, saafremt Postvæsenet tildeeltes nogen større Indflydelse end hidtil paa Bestemmelsen af Driftsplanerne, eller saafremt en større Regelmæssighed end hidtil har været Tilfældet i al Fald kunde bevirkes med Hensyn til den ved Driftsplanerne bestemte Ankomsttid for Jernbanetogene. Ikkun paa denne Maade vil en fuldkommen forsvarlig Postgang kunne indrettes.
Forsaavidt der i een samme Artikel fremhæves som "frappant", at man i Kiøbenhavn kan have Hamborgerposten fem Timer (skal være 2 a 3) tidligere end i Odense, synes den Bemærkning at ligge nær, at der egentlig ikke er noget Frappant i, at af tvende Poster, som afgaae samtidig, den som befordres med Dampskib og Jernbane, maa komme adskilligt hurtigere frem, end den, som befordres kjørende; og naar der, som selve den heromhandlede Artikel indrømmer, udvises den største Iver for at fremskynde Expeditionen mellem Flensborg, hvortil Posten uden Ophold befordres med Jernbane, og Odense, saa synes der i saa Henseende ikke at kunne være Noget tilbage at ønske.
Naar det sluttelig hedder, at en Reform i den omhandlede Postgang er en Velfærdssag for det vestlige Fyen og det nordlige Slesvig, da skal det for Fyens Vedkommende bemærkes, at det ialfald kun er Assens og nærmeste Omegn, som paa Grund af de i Artiklen berørte Forhold ere noget uheldig situerede, medens det, hvad det nordlige Slesvig, altsaa nærmest Aabenraa og Haderslev, angaaer, ikke maa lades ude af Betragtningen, at disse Stæder endnu have en anden daglig Postforbindelse med Kiøbenhavn over Kolding og Snoghøi, hvorved den Correspondence og de Aviser, som indleveres i en af de nævnte Byer den ene Aften , regelmæssigt indtræffe i Kiøbenhavn den næste Dags Aften.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 6. november 1856).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar