03 august 2014

Uordner i Anledning af Kongens Fødselsdag.

Jeg ytrede sidst at det militæres medvirkning efter min overbevisning var det skadeligste middel til at holde styr på folkestimler hvor ikke den højeste nødvendighed fordrer det.

Jeg gentager denne ytring og uden at ville afgøre om de tilfælde hvori her i Danmark militæret har været brugt imod en sammenløb af folk har været nødvendighedstilfælde vil jeg fremsætte mine grunde mod dette hos os anvendte middel, og altså imod en vor konges indretning med al den beskedenhed i udtryk, men også med al den frimodighed i tanker, som 7 S af Trykkeforordningen så tydeligt viser at lovgiveren ikke alene tillader, men indbyder enhver redelig mand at benytte sig af.

Forud er det nødigt at undersøge de ingredienser såvel vores folkestimler som vores militær består af.

Vores folkestimler der her som i enhver stor stad har deres oprindelse fra alt hvad der sker på offentlig gade af særsyn, eller fra lydelig eller synlig uorden inde i hus, består naturligvis for størstedelen af dem der kan give nysgerrigheden frit rum, af ørkesløse folk, af arbejdskarle, kuske, tjenere o. lign. og her mere end noget andet sted af læredrenge og anden gadeungdom. *)

Men også folk af en mere dannet, af en mere tænkende og mere for borgerens rettigheder følende klasse, kan findes i sådan stimmel, enten drevne af noget virkeligt seværdigt eller af medynk med en forurettet og medhandlet person, eller af en rosværdig lyst til at skille to trættende personer fra hinanden. Og endnu har vi en gammel lov der byder de omkring boende borgere at holde styr på alt opløb og slagsmål på gaden. En af de mange love der skønt givet i en god hensigt, dog ikke kan holdes, fordi lovgiveren ikke har haft menneskekundskab nok.

Er endelig stimlen tiltaget, så er det naturligt at de roligst og mest ordenselskende personer kan befinde sig i samme, da de ser sig standset midt i deres lovlige ærinde, og ikke engang kan komme tilbage den vej de kom, da stimlen også vokser fra den side.

Endnu ved at ville overtale bekendte som man ser i en stimmel, til at forlade samme er det muligt på den uskyldigste måde for den der mindst ønsker det at befinde sig midt i en stimmel i det øjeblik når den bevæbnede magt rykker løs på den for at skille den ad.

En folkestimmel på Københavns gader kan derfor ikke passende benævnes ved pøbel. Et ord som man måtte ønske såvel som alle hånnavne for evig bandlyst af sproget, i det mindste af embedsmandens sprog.

Efter at have sønderlemmet folkestimlerne, kommer vi nu til militæret.

Det danske militær består vel set for en stor del af indfødte, men også for en stor del af de menige er fremmede. Mange underofficerer er fremmede, nogle af officererne er det.

Vist nok kan ingen god landsindbygger have noget imod at officerposter bortgives til fremmede der har overmåde udmærkede fortjenester, og han bør tro at så vigtige embeder ikke uden på dette vilkår bortgives af en konge hvis hus har haft de stærkeste prøver på indfødte danskes og norskes tapperhed, hvis forfædre har vundet de herligste sejre ved Lykker, Troller, Rantzuer, Gyldenløver, Schacher, Gabeler, Juler, Tordenskjolder og flere, men ikke et eneste stort slag ved fremmede hærførere. Også Christian den 4. vores tore helt af kongestamme, var indfødt.

(Fortsættes)

*) Vore læredrenges og endnu talrigere ulærende drenges gadeliv og gadeherredømme er en af de frugtbareste kilder til usædelighed og trænger til den varmeste anbefaling hos politiet.

(Politivennen. Hæfte 8, nr. 96, den 22 Februar 1800, s 1529-1533) 

Klage fra Kokkegaden.

Pro Memoria!

Vær så god, min herre! i Deres nyttige ugeblad at gøre de ansvarlige opmærksomme på hvad jeg nødes til at andrage for Dem. Jeg har længe ventet at man skulle tænke på at bortkøre sneen fra Valkendorfsgade bag ved Helligåndskirken der nu har ligget der siden først i januar, og måske længere. Den danner en slags vold op mod kirkemuren der gør det ikke alene vanskeligt, men endog farligt for 2 vogne at komme forbi hinanden.

Ole Nielsen, vognmand på Vandkunsten, har haft en ubehagelig prøve på det, da hans karl allerede for mere end 3 uger siden ved at ville køre forbi en anden vogn, væltede med en karet som blev så meget beskadiget at den vil koste ham betydeligt at sætte i stand. Jeg undrer mig over at han ikke har andraget det.

Det som på ny ivrer mig i denne sag er ildebranden på Købmagergade forleden nat. Ildebrand kalder heste og vogne sammen i nævnte gade for at afhente sprøjter, stiger, broer til slangerne og vandkar som gemmes i sprøjtehuset og ved kirkemuren. Enhver må indse hvor vanskeligt det er ved nattetid i sådan skynding med heste og vogne at komme frem og tilbage i en gade som er opfyldt med banker af sne og is.

En fjorten dages forsømmelse i at afhente fejeskarn havde opdynget en anden betydelig banke af det, blandet med sne og is udenfor bagerens og præstegården. To vognmandslæs kunne ikke bortkøre det altsammen da man endelig var omsorg for det. Det bliver nok gadekommissærernes pligt at have opsyn med det. Men disse har i denne tid set gennem fingre.

Den 21. februar 1800.

(Politivennen. Hæfte 8, nr. 96, den 22 Februar 1800, s 1527-1529) 

Ulykke af Uorden.

Det er mere end sørgeligt når man på offentlig gade her i København skal være vidne til at uordner som let kunne hæves, afstedkommer en ulykke efter en anden. Den 20. februar om aftenen kl. 7 var underdelen af en karet posteret i Pilestræde et par huse ovenfor hjørnet af Regnegade.

En hurtigt gående mandsperson er her så ulykkelig at løbe panden mod de høje hjul så han styrter overende. Men af angst for en forbikørende vogn kom han dog hurtig på benene igen og med hånden for ansigtet ilede til den nærmeste lygte på hjørnet af Møntergade for ved lyset at erfare af en eller anden hvorledes hans pande så ud. Blodet flød og snart følte han med smertelig vished at karethjulet havde skamferet hele ansigtet. Mellem Regnegade og Møntergade var på samme tid kun en lygte tændt.

Når det endelig ikke kan være anderledes end at vogne, marskandiserskramlerier, oksehoveder, tønder, bøtter, baller osv. skal ligge på gaderne om natten, så burde dog sådanne tings ejere påbydes under pasende mulkt at lade en lygte brænde, enten på huset hvorved sådanne ting var sat eller henlagt, eller hvilket nok var rettest, på disse i mørke så farlige ting selv.

(Politivennen. Hæfte 8, nr. 96, den 22 Februar 1800, s 1526-1527) 

Dito til Dito paa Legeme og Klædebons Vegne.

I parterrelogerne er de bageste bænke i almindelighed usædvanlig høje, og der er ikke skamler nok til at sætte fødderne på som giver et meget ubehageligt sæde. Dette ønskedes forbedret. Ligeledes ønskede man at bestyrelsen ville forebygge en mængde pelses, buksers osv. sønderrivelse ved at lade alle bænkene efterse, da der på kanterne står lange skarpe sømhoveder ud af de søm hvormed klædet er påslået. Hvis bænke beklædes af nyt, var det at ønske at klædet måtte tages lidt bredere for at det kunne slås fast under bænkene og ikke på kanten. Hvis bænke selv gøres af nyt, måtte man bede at disse ikke blev hængslede eller til at opslå fra enden, men at en tredjedel af bænken på hver side af logen stod fast og at et tværbræt over den mellemste tredjedel blev til at løfte op for færdslen ud og ind.

(Politivennen. Hæfte 8, nr. 95, den 15 Februar 1800, s 1517-1518) 

Forestilling til Teaterbestyrelsen.

Trykkeforordningen af 27. september forrige år har forbudt ikke alene den herskende, men endog alle andre her tålte religioners forhånelse. Et forbud som gør lovgiveren sand ære og som er noget af det bedste i nævnte forordning. Der er ingen tvivl om at her også hvis tilfældet var, ville tåles et ceylonsk religionssamfund, da de med ostindensfarerne for nogle år siden hjemkomne malabarer uforstyrret fra regeringens side holdt deres religionsøvelse, og da vores regering i de senere tider har udmærket sig ved en prisværdig grad af tolerance. Hvad ville imidlertid en ceyloner sige om vores tolerance når han så balletten: Afguden på Ceylon, og havde vi ret til at harmes om han ved sin hjemkomst for at bruge gengældelsesret, søgte at latterliggøre os ved at bringe alterens sakramente eller noget andet af det frappanteste i vores udvortes gudstjeneste på det kejserlige ceylonske teater. Men uden endog at sætte et sådant eksempel som man kunne sige ville ikke indtræffe, tør man håbe at nævnte ballet ikke mere opføres når man blot gør bestyrelsen opmærksom på at et teater vel har ret til at revse latterligheder i enkelt mands karakter og handlemåde i en grands fordomme, men ikke det latterlige i en religion allermindst i en fremmed.

(Politivennen. Hæfte 8, nr. 95, den 15 Februar 1800, s 1515-1517) 


Redacteurens Anmærkning

"Afguden på Ceylon" (1788) var en komisk Ballet i 4 akter af den italienske solodanser, balletmester, koreograf og balletmester Vincenzo Galeotti (1733-1816), med musik af balletkomponist og kapelmester Claus Schall (1757-1835). På daværende tidspunkt var Galeottis virkelyst dalet så meget at direktionen omtalte ham som "en gammel mand, der let om kort tid kan blive aldeles umulig i tjenesten".